Μητροπολίτης Κορωνείας: ''Συντηρητικοί ή φιλελεύθεροι;''

Την Κυριακή Προ της Υψώσεως ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορωνείας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Ορθρο, προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας και εκήρυξε τον Θείο λόγο στον Ιερό Ναό Αγίων Πάντων Καλλιθέας.
Στην πρώτη χριστιανική Εκκλησία, είπε ο Σεβασμιώτατος παίρνοντας αφορμή από το αποστολικό ανάγνωσμα της ημέρας, είχε προκύψει ενα θέμα: Αν οι πιστοί έπρεπε να εφαρμόζουν τις διατάξεις του Μωσαϊκού νόμου ή όχι.
Υπήρχαν οι “συντηρητικοί ” πιστοί,που επέμεναν να εφαρμόζουν αυτές τις διατάξεις. Και υπήρχαν και οι φιλελεύθεροι, που δεν ακολουθούσαν αυτές τις διατάξεις.
Το θέμα αυτό,που χώριζε τότε τους πιστούς,δεν υπάρχει πιά. Πάντοτε όμως έχουμε πιστούς συντηρητικούς και φιλελεύθερους ή ” προοδευτικούς ” όπως θα τους χαρακτηρίζαμε σήμερα.
Οι συντηρητικοί λένε : το παλαιό είναι δοκιμασμένο,το νέο είναι επικίνδυνο.
Οι φιλελεύθεροι λένε : το παλαιό είναι ξεπερασμένο,το νέο σημαίνει πρόοδο.
Και οι δύο κάνουν λάθος. Ο χρόνος δεν είναι κριτήριο αξιολογήσεως των πραγμάτων.
Στην Εκκλησία υπάρχουν τα αναλλοίωτα στοιχεία και τα εποχικά. Σφάλλουν οι φιλελεύθεροι,όταν θέλουν να αλλοιώσουν ή να καταργήσουν τα αναλλοίωτα – δόγμα, ήθος ( η βιωμένη πίστη γεννά το ήθος ) – και σφάλλουν οι συντηρητικοί,όταν δίνουν στα εποχικά στοιχεία αιώνιο κύρος.
Παράδειγμα: Η διδασκαλία του Ευαγγελίου είναι αναλλοίωτη. Όμως η γλώσσα μπορεί να αλλάζει. Αυτό το αυτονόητο σήμερα, στις αρχές του 20ου αιώνος, προκάλεσε μεταξύ πιστών συγκρούσεις ένοπλες μάλιστα και αιματηρές με οκτώ νεκρούς και εβδομήντα τραυματίες. Τα λεγόμενα “ευαγγελικά”.
Άλλο παράδειγμα : Μέσα στο Ευαγγέλιο και μάλιστα στις επιστολές του Απ. Παύλου υπάρχουν συμβουλές ,που εκφράζουν τους κανόνες ευπρεπείας της εποχής εκείνης,που δεν ισχύουν σήμερα. Όπως το θέμα της κώμης των ανδρών ή της εμφανίσεως των γυναικών.
Ο Ιερός Φώτιος τονίζει ” εν οις ουκ έστι πίστις το αθετούμενον,ούτε τους φύλακας αδικείν, ούτε τους μη παραδεξαμένους παρανομείν, ορθώς αν τις κρίνειν ειδώς διορισαιτο “. Μόνο όταν “αθετείται η πίστις ” μένουμε ανυποχώρητοι !
Ας προσέξουμε, λοιπόν ! Ας μη καταδικάζουμε τους άλλους, που έχουν μιά διαφορετική άποψη και μάλιστα για θέματα δευτερεύοντα και επουσιώδη.
Γιατί τότε κινδυνεύουμε να παρασυρθούμε στον θρησκευτικό φανατισμό. Να γίνουμε υπερασπιστές του Θεού. Ο Θεός όμως δεν χρειάζεται αυτόκλητους δικηγόρους. Αρκεί να καταθέτουμε με την ζωή μας την μαρτυρία μας. Ας μη γινόμαστε κήνσορες και δικαστές των πάντων.
“Αληθεύοντες εν αγάπη ” ( Εφεςίους δ, 15 ) μας παραγγέλει ο Απ. Παύλος. Ούτε αλήθεια χωρί αγάπη,πού οδηγεί σε καταδικαστέους φανατισμούς, ούτε αγάπη χωρίς αλήθεια,που οδηγεί σε ανεπίτρεπτους συμβιβασμούς.
Λύσις είναι η “καινή κτίσις ” όπως μας λέγει σήμερα ο Απόστολος. Αν ενσωματωνόμαςτε στον Χριστό και στην Εκκλησία, ανθεί μέσα μας η καινή κτίσις.
Τότε ο άνθρωπος γίνεται Χριστοφόρος και Θεοφόρος. Δεν φιλονικεί. Αλλά με την ζωή του ακτινοβολεί.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΦΩΚΑ

Πατρίδα του Αγίου Φωκά ήταν η Σινώπη του Ευξείνου Πόντου. Οι γονείς του Πάμφυλος (ναυπηγός στο επάγγελμα) και Μαρία μεταλαμπάδευσαν στο Φωκά από την παιδική του ηλικία τη … [...]