Περίανδρος ο Κορίνθιος

 «O τύραννος που θέλει να είναι ασφαλής πρέπει να έχει για φρουρά του την αγάπη του κόσμου και όχι τα όπλα».
Είναι από τα λόγια του Περίανδρου του Κορίνθιου (7ος αι. π.Χ.), που κατατάχτηκε στους επτά σοφούς, παρόλο, που όπως φαίνεται, υπήρξε μια αντιφατική προσωπικότητα. Τον βλέπουμε να μιλάει για αγάπη του κόσμου, αλλά αυτός υπήρξε ένας σκληρός και βίαιος τύραννος με σαράντα χρόνια διακυβέρνησης στην Κόρινθο αλλά και φορτωμένος με αρκετά εγκλήματα στην προσωπική του δράση.
Η κατάταξή του στους επτά σοφούς σίγουρα οφείλεται στην ευστροφία του και τη σοφία που τον διέκρινε αλλά και την αγάπη και την προστασία του στις τέχνες, στην ποίηση και στη μουσική. Δεν είναι τυχαίο που, επί των ημερών της διακυβέρνησής του, η Κόρινθος έγινε μεγάλη ναυτική δύναμη και απέκτησε τις βάσεις για τη μελλοντική μεγάλη της ανάπτυξη. Βέβαια πολλοί σοφοί, όπως ο Πλάτωνας, του αρνήθηκε την κατάταξη ανάμεσα στους επτά σοφούς ενώ άλλοι λέγαν πως υπήρξαν δύο Περίανδροι, ο ένας σοφός και ο άλλος τύραννος, στην προσπάθειά τους να τον απαλλάξουν από τη σκοτεινή πλευρά και τις βιαιότητες που τον βάραιναν.
Είναι χαρακτηριστική η ιστορία που διασώζει ο ιστορικός των Περσικών πολέμων, ο Ηρόδοτος, για τον Περίανδρο και την τακτική που εφάρμοσε στη διακυβέρνησή του ως τύραννος. Φίλος του, μας λέει, ήταν ένας άλλος τύραννος, ο Θρασύβουλος στη Μίλητο. Κι όταν ο Περίανδρος έστειλε έναν έμπιστό του απεσταλμένο να τον συμβουλευτεί για το πώς θα κυβερνήσει, εκείνος τον πήρε στα χωράφια με τα στάχυα και, χωρίς να μιλάει καθόλου, απλά ξερίζωνε κάθε τόσο τα στάχυα που ήταν ψηλότερα από τ΄ άλλα. Κι όταν ο Περίανδρος ρώτησε τον απεσταλμένο του εκείνος απλά του περιέγραψε τη συμπεριφορά αυτή του Θρασύβουλου, μια και δεν του είχε πει κάποια άλλη κουβέντα. Και βέβαια κατάλαβε ο Περίανδρος πως, για έναν τύραννο ο πολίτης που ξεχώριζε, ήταν ύποπτος κι επικίνδυνος είτε ήταν φίλος είτε ήταν εχθρός. Και η λύση; Μα φυσικά η εξόντωση. Γι΄ αυτό και λένε πως από τότε η σκληρότητα του Περίανδρου έφτασε στο αποκορύφωμά της.
Ας μνημονεύσουμε όμως κάποια λόγια του που έμειναν διαχρονικά, αν και ο ίδιος δε φαίνεται να τα τήρησε:

Υπήρξε λοιπόν μια προσωπικότητα που συνδύαζε πράγματα αταίριαστα στη σκέψη και τη συμπεριφορά κι όταν κάποτε τον ρώτησαν γιατί κρατάει το αξίωμα του τυράννου, εκείνος απάντησε «και η θεληματική φυγή μου από το αξίωμα αλλά και η βίαιη καθαίρεσή μου απ΄ αυτό είναι πράγμα επικίνδυνο». Ίσως τελικά να είχε δίκιο. Το σίγουρο είναι πως τα λόγια του μνημονεύονται ως σοφά μέχρι σήμερα.
Δ.Σ.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

''Η συνηλικιώτις της ανθρωπότητας''

Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας Σεραφείμ, υπερτίμου και εξάρχου Άνω Μακεδονίας Εισήλθαμε στην περίοδο των Χριστουγέννων ετοιμαζόμενοι, δια νηστείας και προσευχής κατά … [...]

12754 – Τα Ελευθέρια του Αγίου ‘Ορους

Επίσημη δοξολογία τελέστηκε σήμερα στον Ιερό Ναό του Πρωτάτου για την Απελευθέρωση του Αγίου Όρους από τον Οθωμανικό ζυγό την 2αν Νοεμβρίου 1912 (παλαιό ημερολόγιο) … [...]

''Οι συνηλικιώτες της ανθρωπότητας''

Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας Σεραφείμ, υπερτίμου και εξάρχου Άνω Μακεδονίας Εισήλθαμε στην περίοδο των Χριστουγέννων ετοιμαζόμενοι, δια νηστείας και προσευχής κατά … [...]

''Λεβέντικη'' στάση ή αντιπερισπασμός;

Του Αιμίλιου Πολυγένη «Δεν θα γίνονται πλέον δεκτοί στα όρια της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος Ρώσοι κληρικοί και λαϊκοί που δεν αναγνωρίζουν την χορηγηθείσα αυτοκεφαλία … [...]