Τρίτο Οικολογικό Συμπόσιο « Δούναβης – ποταμούς ζωής»

Υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ Βαρθολομαίου σε συνεργασία με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής επιτροπής, Romano Prodi και την συμμετοχή του πρόεδρου του Παγκόσμιου Ταμείου για την Φύση, πρίγκιπα Φίλιππο, πραγματοποιήθηκε το τρίτο Οικολογικό Συμπόσιο στον Δούναβη από τις 17 έως και τις 26 Οκτωβρίου του 1999. Αφορμή για την διεξαγωγή του στάθηκε ο βομβαρδισμός από το ΝΑΤΟ στην Γιουγκοσλαβία και οι σοβαρές καταστροφές τις οποίες επέφερε. Σκοπός της διεξαγωγής του ήταν ο Οικουμενικός Πατριάρχης να κεντρίσει το ενδιαφέρον των ανθρώπων στην πληγείσα περιοχή του Δούναβη. Το θέμα του τρίτου Οικολογικού Συμποσίου ήταν «Δούναβης – ποταμούς ζωής» και είχε ως σκοπό την εύρεση μιας λύσης, που θα έδινε ένα τέλος στην οικολογική καταστροφή αλλά και την δημιουργία ενός δικτύου προστασίας της περιοχής με όνομα «Δούναβης – ένα δίκτυο προστασίας για την διαβίωση του ποταμού» [160].
Τα θέματα τα οποία συζήτησαν οι σύνεδροι στο συμπόσιο ήταν αρχικά ο σύγχρονος τρόπος ζωής των ανθρώπων, οι οποίοι δημιουργούν συνεχώς νέα τεχνάσματα ώστε να επιτύχουν μεγαλύτερο κέρδος για τους εαυτούς τους, χωρίς να υπολογίζουν την καταστροφή που προκαλούν στο περιβάλλον. Ένα από τα σημαντικά θέματα τα οποία εξετάστηκαν, όταν η εύρεση ενός τρόπου ώστε να αλλάξουν οι ενεργειακές επιλογές των ανθρώπων, οι οποίες εξασφαλίζονται μέσω της ατέρμονης εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων. Το κυριότερο θέμα του Συμποσίου ήταν η εύρεση μιας οριστικής λύσης για την αποκατάσταση των οικολογικών καταστροφών, οι οποίες ταλαιπωρούν την ευρύτερη περιοχή του Δούναβη. Τέλος οι σύνεδροι ασχολήθηκαν με τις καταστροφής που προκληθήκαν από τον πόλεμο στις περιοχές τις οποίες διαπερνά ο Δούναβης και προσπάθησαν με κάθε τρόπο να βρουν μια λύση ώστε να επέλθει η ειρήνη και να αποκατασταθούν οι ισορροπίες οι οποίες έχουν κλονιστεί από την βαρβαρότητα του πολέμου. [161]

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, μέσα από την ομιλία του σήμανε την έναρξη του Συμποσίου και με την σειρά του αναφέρθηκε στην σοβαρότητα των θεμάτων που θα συζητηθούν. Υπογράμμισε την επιτακτική ανάγκη να βρεθεί σύντομα μια λύση για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει ο ποταμός Δούναβης αλλά και μια γενική λύση για τα οικολογικά προβλήματα. Αρχικά ανέφερε πως το παρόν συμπόσιο αποτελεί συνέχεια του Β΄ Οικολογικού Συμποσίου που είχε ως σκοπό την διάσωση της Μαύρης θάλασσας, διότι ο Δούναβης εκβάλει στην Μαύρη θάλασσα οπότε εάν υπάρξει κάποιο πρόβλημα αυτομάτως επηρεάζονται και οι δυο. Για αυτό τον λόγο τονίζεται πως είναι χρέος όλων των ανθρωπιών να προστατεύσουν τον Δούναβη για να μην υπάρξει επιπλέον αναταραχή στις ισορροπίες. Στην συνέχεια της ομιλίας ο Πατριάρχης αναφέρεται με λύπη στον καταστροφικό βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας, ο οποίος αρχικά προκάλεσε αιματηρές καταστροφές στους ανθρώπους και στα πολιτιστικά μνημεία της περιοχής και στην συνέχεια προκάλεσε ανεπανόρθωτες οικολογικές καταστροφές και αναταράξεις στις φυσικές ισορροπίες. Φανερά επηρεασμένος από την καταστροφή που έχει προκληθεί, ο Πατριάρχης τονίζει πως «οφείλωμεν λοιπόν, να αποκτήσωμεν ήθος ανώτερο των προτόγωνων εκείνων και να σεβάσθωμεν την ανθρώποτητα, αποδεχόμενοι ως αρχήν ότι είναι ηθικώς επίμεπτον να επιβαρύνωμεν άλλους δια των αποβλήτων μας. Κατά αυτόν μόνον τον τρόπο ο ποταμός Δούναβις, ο μέγιστος των ποταμών τις περιοχής και οι λοιποί ποταμοί, θα καταστούν αγωγοί ζωής δι όλους.» Επιπροσθέτως αναφέρει πως για την καταστροφή ευθύνεται η αλαζονεία των ανθρώπων, διότι όπως αναφέρουν οι πατέρες «ρίζα όλων των κακών είναι η φιλαυτία και τέλεια έκφρασης της κορυφής των αρετών είναι η ανιδιοτελής αγάπη», διότι μόνο όταν καταφέρουν οι άνθρωποι να αλλάξουν και να προσφέρουν χωρίς να περιμένουν κάτι ως αντάλλαγμα θα επανέλθουν οι ισορροπίες στην κτίση. [162]
Φτάνοντας προς το τέλος της ομιλίας, ο Πατριάρχης τονίζει πως οι άνθρωποι έχουν παραστρατίσει από τον δρόμο του Θεού, θέλοντας να αυτονομηθούν, με αποτέλεσμα να συμβαίνουν όλες αυτές οι καταστροφικές ζημιές στον πλανήτη. Υπογραμμίζεται πως για να δοθεί μια οριστική λύση στα προβλήματα, οι άνθρωποι αρχικά θα πρέπει να αναζητήσουν την αγάπη του Θεού, διότι « η αγάπη του θεού ουδέποτε εξέπεσε και μηδέποτε θα εκπέση» [163]
Στην ομιλία που έδωσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης στις 20 Οκτωβρίου του 1999 στο δείπνο, το οποίο έλαβε χωρά στο Αρχιεπισκοπικό μέγαρο, τόνισε στους παραβρισκόμενους πως για να καταφέρουν να δώσουν λύση στο οικολογικό πρόβλημα, αρχικά θα πρέπει να έχουν μια πλήρη ισορροπία ανάμεσα στο σώμα και την ψύχη τους, διότι αποτελούν ψυχοσωματικές οντότητες. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουν να αποκτήσουν μια ισορροπημένη σχέση με το περιβάλλον και να εξαλείψουν όλα τα προβλήματα που τους ταλαιπωρούν. [164]
Τέλος ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην ομιλία που εκφώνησε προς τον δήμαρχο και τον λαό της Βουδαπέστης στις 21 Οκτωβρίου του 1999, αρχικά προσπάθησε να εφοδιάσει με δύναμη και κουράγιο τους ανθρώπους, οι οποίοι αδιάκοπα προσπαθούν να καταπολεμήσουν την οικολογική καταστροφή και να επιφέρουν τις ισορροπίες στον πόταμο Δούναβη. Έπειτα ο Πατριάρχης τόνισε πως η ευαισθητοποίηση των απλών πολιτών για τα οικολογικά θέματα, παρακινεί και τους επιστήμονες και τις βιομηχανικές επιχειρήσεις να κάνουν τα πρώτα βήματα για την υιοθέτηση μέτρων κατά της καταστροφής του πλανήτη. Επιπροσθέτως αναφέρθηκε στον Θεό, ο οποίος έκτισε τον κόσμο καλόν λίαν και τον πρόσφερε απλόχερα στους ανθρώπους, επομένως είναι χρέος όλων των ανθρώπων και κυρίως των χριστιανών, οι οποίο θεωρούν την αγάπη ως βασικό τους στοιχείο, «Να μεριμνώμεν όμως αι ενέργειαι μας μη γίνονται επιβλαβές δια τους συνανθρώπους μας.». [165] Φτάνοντας στο τέλος της ομιλίας, ο Πατριάρχης υπογραμμίζει πως τίποτα δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο στον αγώνα για την καταπολέμηση της οικολογικής κρίσης, όταν το ενδιαφέρον και η θέληση για την σωτηρία της φύσης είναι ο μοναδικός τους στόχος.
Μετά την ολοκλήρωση του Γ΄ Οικολογικού Συμποσίου, οι σύνεδροι κατέληξαν σε ορισμένες προτάσεις, με αποτέλεσμα να δοθεί ένα τέλος στην οικολογική καταστροφή της περιοχής. Πρώτον, οι Διεθνείς οργανισμοί θα ήταν ορθό να ενισχύσουν οικονομικά τα παραδουνάβια κράτη, στην προσπάθεια τους να προστατέψουν τον πόταμο Δούναβη, διότι χωρίς εξωτερική υποστήριξη το κόστος είναι αβάστακτο για μόνο μια περιοχή. Δεύτερον, προτείνουν να δημιουργηθούν νέοι νόμοι , οι οποίοι θα αναφέρονται στην προστασία του ποταμού, με στόχο να ελαχιστοποιηθεί η ρύπανση και η αλλοίωση των υδάτων και του εδάφους. Τρίτον, οι σύνεδροι πρότειναν να γίνουν προσπάθειες ώστε να ανασυνταχτεί η ναυτιλία στις παραδουνάβιες περιοχές, η οποία είχε αποδιοργανωθεί, λόγω του πόλεμου στην Γιουγκοσλαβία. Τέταρτον και τελευταίο, οι σύνεδροι έκριναν ορθό να αναπτυχτεί ο ρόλος των τοπικών αρχών και με την βοήθεια των ΜΜΕ να γίνει ευρέως γνωστό το πρόβλημα που ταλαιπωρεί την περιοχή ώστε να καταφθάσει βοήθεια από όλο τον κόσμο.
Εν κατακλείδι το Γ΄ Οικολογικό Συμπόσιο ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία. Κατά την διάρκεια συζητηθήκαν αρκετά θέματα τα οποία σχετίζονταν με την παρακμή του ποταμού Δούναβη αλλά και γενικά με την οικολογική κρίση που ταλαιπωρεί τον πλανήτη. Μέσα από το συμπόσιο, προτάθηκαν αρκετές λύσεις, με αποτέλεσμα να γίνουν τα πρώτα βήματα για να αποκατασταθούν οι ισορροπίες στην περιοχή και να επέλθει ένα οριστικό τέλος στην καταστροφή.
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

 
Παραπομπές:
160. Religion, Science and Environment, «The Dunabe River 1999» στο overview, www.resymposia.org, (Ημ Ανάκτησης, 30 Δεκεμβρίου 2017).
161. Στην ίδια ιστοσελίδα, στο Themes.
162. Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, Ό.π, σελ 150.
163. Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, Ό.π, σελ 152.
164. Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, Ό.π, σελίδες 160-161.
165. Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, Ό.π, σελ 163.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ο Άγιος Σιλουανός και ο Γέρων Σωφρόνιος

Ο Αρχιμανδρίτης Ζαχαρίας Ζάχαρου της Ι. Μ. Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ Αγγλίας μιλάει για την πνευματική σχέση και τα κοινά βιώματα του αγίου Σιλουανού του Αθωνίτου και του … [...]

Πνευματικά Αναγνώσματα • Re: Σήμερα είναι :Τη ΚΑ΄ (21η) Μαϊου, μνήμη των Αγίων ενδόξων θεοστέπτων μεγάλων βασιλέων και Ισαποστόλων ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Κωνσταντίνος ο μέγας και αοίδιμος πρώτος βασιλεύς των Χριστιανών, ο ιδρυτής της Κωνσταντινουπόλεως και της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, εγεννήθη εν Ναϊσώ, σημερινή Νίσση, … [...]