«Έστειλα τον Καϊξή μου» – Καλαματιανός Σκιάθου

«Έστειλα τον Καϊξή μου στην ταβέρνα για κρασί
Παναγιά μου για ν αργήσει να πλαγιάσουμε μαζί
Όταν η δικά σου γλώσσα σαν αηδόνι κελαηδεί
όλα τα πουλιά σωπαίνουν να σ’ ακούσουν τη φωνή».
Βιολί: Νίκος Μήλας
Κλαρίνο: Κωνσταντίνος Κοπανιτσάνος
Σαντούρι: Χριστίνα Κουκή
Λαούτο και Τραγούδι: Πέτρος Ανδρουτσόπουλος

Σκιαθίτικο καλαματιανό του έρωτα και της αγάπης. Αυτές οι δύο φαινομενικά παρόμοιες λέξεις παρουσιάζονται στα ακόλουθα δίστιχα. Ο έρωτας στην αρχή και η αγάπη στο τέλος μέσα από όμορφες εικόνες που πλάθει η λαϊκή στιχουργία για να τονίσει πως ο διαχωρισμός των όρων είναι προνόμιο της ελληνικής γλώσσας και μόνο. Πόσο σοφός μπορεί να είναι ο λαός μας τελικά; Άλλωστε ο άνθρωπος όπως είναι φυσικό ερωτεύεται και αγαπά.
Η νεαρά κόρη στέλνει τον Καϊξή, τον καπετάνιο δηλαδή του καϊκιού, στην ταβέρνα για να μεθύσει, να αργήσει να επιστρέψει στη δουλειά του προκειμένου να πλαγιάσει με τον αγαπητικό της. Η λέξη έρωτας κακώς εννοείται ότι εκφράζει την επιθυμία για σαρκική επαφή, διότι εμπεριέχει φιλοσοφική κοσμογονική κι επιστημονική έννοια. Γράφει ο Ησίοδος στη Θεογονία:
ἠδ᾽ Ἔρος, ὃς κάλλιστος ἐν ἀθανάτοισι θεοῖσι,
λυσιμελής, πάντων τε θεῶν πάντων τ᾽ ἀνθρώπων
δάμναται ἐν στήθεσσι νόον καὶ ἐπίφρονα βουλήν
Δηλαδή ο Έρωτας που ο πιο ωραίος είναι ανάμεσα στους αθάνατους θεούς, αυτός που παραλύει τα μέλη και όλων των θεών κι ανθρώπων την καρδιά δαμάζει μες στα στήθη και τη συνετή τους θέληση. Η εικόνα αυτή δικαιώνεται με το δεύτερο δίστιχο του τραγουδιού όπου ο άνθρωπος μεταβαίνει από τον έρωτα στην αγάπη. Το κτητικό αυτό συναίσθημα τρυφερότητος.
Σχόλια: Πέτρος Ανδρουτσόπουλος

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ήχος φερομένης πνοής βιαίας

Του Αρχιμ. Παρθενίου Δ. Ασημίδηκληρικού της Ι. Μ. Σιδηροκάστρου Μεγάλη Δεσποτικὴ η επερχόμενη εορτὴ. Εορτάζουμε, τιμούμε, προσκυνούμε και λατρεύουμε το 3ο πρόσωπο της … [...]

Άσκηση στην Εκκλησία

Μια σημαντική λέξη στην Πίστη μας λέγεται Παράδοση. Μία λέξη που γενικά θυμίζει κάτι από το παρελθόν, κάτι για πολλούς ξεπερασμένο. Όμως αν μπροστά από την λέξη αυτή μπει … [...]