Από τον κανόνα του Ευαγγελισμού (βατοπαιδινός χορός)

Η εορτή του Ευαγγελισμού είναι μια εορταστική όαση στο ταξίδι της μεγάλης Τεσσαρακοστής. Το υμνολογικό ύφος της ημέρας είναι ιδιαίτερα χαρμόσυνο και λαμπερό, γεγονός που φαίνεται και από την μουσική ένδυση των ύμνων. Το σύστημα της Οκταηχίας με τους διατονικούς ήχους αποδίδει τα μεγάλα σύνθετα ποιήματα της εορτής.
Οι κανόνες της εορτής με τις εννέα ωδές περικλείουν το θέμα και το ύφος της ημέρας. Κάθε ωδή περιλαμβάνει τρία έως πέντε τροπάρια. Το πρώτο τροπάριο της κάθε ωδής λέγεται ειρμός και έχει ιδιαίτερο μέλος, ρυθμό, και σύμφωνα με το μέλος του ειρμού ψάλλονται και τα υπόλοιπα τροπάρια της κάθε ωδής. Οι ειρμοί των ωδών που περιλαμβάνονται στην εορτή επαναλαμβάνονται στο τέλος κάθε ωδής και ψάλλονται με ιδιαίτερη έμφαση αργά και μετά μέλους. Τότε οι ειρμοί λέγονται Καταβασίες γιατί οι ψάλτες από ιδιαίτερο σεβασμό κατεβαίνουν από τα στασίδια τους για να τις ψάλουν. Η παράδοση αυτή τηρείται στο Άγιον Όρος κατά την  τάξη των κανόνων.
Ο Βατοπαιδινός Χορός στην Έκδοση του ψηφιακού δίσκου «Η Ακολουθία του Ευαγγελισμού» περιέχει αυτή την μελωδική μεταβολή στην τάξη των κανόνων με την αργή απόδοση του ειρμού-καταβασία την οποία και θα ακούσουμε.
Στην εορτή του Ευαγγελισμού η α΄ωδή έχει τον ειρμό «Ανοίξω το στόμα μου» σε ήχο δ΄ ειρμολογικό λέγετο.
%audioanoixo%

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

13419 – Διονύσιος ο εκ Φουρνά και το εικονογραφικό του έργο. Οι νεότερες έρευνες. Οι τοιχογραφίες του Κυριακού της Σκήτης Καυσοκαλυβίων

Πατάπιος μον. Καυσοκαλυβίτης, Ο αγιορείτης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά και το εικονογραφικό του έργο. Οι νεότερες έρευνες. Οι τοιχογραφίες του Κυριακού της … [...]

Χαίρε ανόρθωσις των ανθρώπων

Χαιρετίζοντας την Θεοτόκο στην Καλύβη Αγίου Ακακίου του Αγίου Όρους Γέροντα Παταπίου Καυσοκαλυβίτου στην Romfea.gr Πῶς ν᾿ ἀρχίσει κανείς νά μιλᾶ γιά τήν Παναγία, ἀφοῦ … [...]