«Θαρσείτε, εγώ νενίκηκα τον κόσμο»

Γράφει ο Πρεσβ. Σάββας-Δαυίδ Βασιλειάδης στην Romfea.gr
Κληρικός της Ι.Α. Θυατείρων και Μεγάλης Βρεταννίας

-Ο Ευαγγελισμός στα χρόνια της Πανδημίας-
Περνούν από το μυαλό όλων μας τελευταία σκέψεις αρνητικές γεμάτες φόβο θανάτου και ολοσχερούς καταστροφής του κόσμου.
Δεδομένης της πρωτόγνωρης, για τον άνθρωπο της σύγχρονης ιστορίας, παγκοσμίου αυτής κρίσης του κορωνοϊού, και με τον συνεχή βομβαρδισμό ειδήσεων τραγικών, ο ανθρώπινος εγκέφαλος αρχίζει να λυγίζει μπροστά στην ασύμμετρη απειλή του μικροσκοπικού αυτού γίγαντα.
Ο φόβος αφήνει παράθυρα ανοιχτά για λογισμούς τραγικούς. Η κατάθλιψη γιγαντώνεται, η υπομονή εξαντλείται, ο τρόμος επικρατεί, ο φόβος πρυτανεύει, και η εικόνα μίας παγκοσμίου εμπόλεμης κατάστασης κυριεύει κάθε λογική σκέψη μας.
Ειδήσεις όπως η ακόλουθη είναι παντελώς άγνωστο αν βοηθούν έστω στο ελάχιστο τον νου μας να κρατηθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Μάλλον δε, επιδεινώνει την ψυχική μας αλλά και την πνευματική μας υγεία. «Θύμα των συνθηκών πολέμου που περνά η Ιταλία και μια 49χρονη νοσοκόμα η οποία αναγκάστηκε να μείνει στο σπίτι της για δύο ημέρες καθώς είχε εμφανίσει πυρετό.
Έχοντας αυτό το σύμπτωμα η ανησυχία της εντάθηκε. Έκανε το τεστ για τον νέο κορωνοϊό, όμως δεν άντεξε να περιμένει τα αποτελέσματα και αυτοκτόνησε…».
Και κάποιο καμπανάκι χτυπάει ξαφνικά στις καρδιές μας. Μία Ορθόδοξη Χριστιανική συνείδηση αντιδρά σε αυτά τα ακούσματα.
Κάτι δεν πάει καλά. Και όχι! Δεν εννοούμε σενάρια επιστημονικής ή άλλης καταστροφολογικής φαντασίας.
Ούτε εννοούμε συνωμοσιολογίες παραφυάδες και αντιεπιστημονικές υποθέσεις ψευδοπροφητών και σιμωνίες. Εδώ πρόκειται για κάτι πιο βαθύ που αγγίζει τα όρια της αβύσσου.
Το καμπανάκι χτυπάει στην καρδιά του Χριστιανού διότι είμαστε έτοιμοι όλοι ανεξαιρέτως να πέσουμε στην μεγαλύτερη παγίδα του διαβόλου και να χάσουμε την ψυχή μας.
Η κόλαση ανοίγεται μπροστά μας και εμείς βαδίζουμε ευθεία να μπούμε μέσα της. Διότι η μεγαλύτερη δεξιότητα του εχθρού της σωτηρίας μας είναι να μας πείσει πως δεν υπάρχει καμία ελπίδα.
Πως ο Θεός είναι αδύναμος και ανίκανος να μας σώσει.
Πως αν ήταν παντοδύναμος τότε γιατί αφήνει τόσες ψυχές να χάνονται. Και σε αυτό το σημείο διακρίνεται η πλέον δυνατότερη διαβολή του. Σε αυτήν την φράση ότι οι ψυχές και οι άνθρωποι χάνονται.
Διότι οι ψυχές δεν χάνονται. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν τους αφήνει ο Θεός να χαθούν. Τους παίρνει κοντά Του!
Δίπλα Του. Αυτή είναι η μόνη πραγματικότητα. Και την ίδια στιγμή ο διάβολος προσπαθεί να μας πείσει ότι δεν υπάρχει ελπίδα.
Ότι η πίστη μας στον Θεό, τώρα στην ανάγκη, μοιάζει ανίκανη και άνευ λόγου. Ότι η βοήθεια που περιμένουμε άνωθεν δεν θα έρθει ποτέ. Μας ξεγελάει ο διάβολος με τα τεχνάσματά του.
Μεταχειρίζεται τον παγκόσμιο πανικό της πανδημίας για να κερδίσει τον αγώνα των ψυχών. Να καταπιεί στην αιώνια μοναξιά και στην αιώνια απομόνωση τις ψυχές μας κλέβοντάς τες από τα χέρια Του Θεού μας. Καταργώντας κάθε ελπίδα, πίστη και υπομονή.
Όμως, λογαριάζει χωρίς τον ξενοδόχο. Χωρίς την πρόνοια του Θεού για την σωτηρία όλων μας. Και εκεί σαν Χριστιανοί πρέπει όλοι να υψώσουμε το ανάστημά μας.
Να δείξουμε πως δεν φοβόμαστε και πως ακολουθούμε τον δρόμο του Θεού.
Διαβάζουμε στο κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο τα τελευταία λόγια του Ιησού και Θεού μας στους μαθητές Του: «ἀπεκρίθη αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· ἄρτι πιστεύετε· Ἰδοὺ ἔρχεται ὥρα, καὶ νῦν ἐλήλυθεν, ἵνα σκορπισθῆτε ἕκαστος εἰς τὰ ἴδια καὶ ἐμὲ μόνον ἀφῆτε· καὶ οὐκ εἰμὶ μόνος, ὅτι ὁ πατὴρ μετ’ ἐμοῦ ἐστι. Ταῦτα λελάληκα ὑμῖν ἵνα ἐν ἐμοὶ εἰρήνην ἔχητε. ἐν τῷ κόσμῳ θλῖψιν ἕξετε· ἀλλὰ θαρσεῖτε, ἐγὼ νενίκηκα τὸν κόσμον (Ιω.16,32-33)». Λέγει λοιπόν ο Χριστός: Τώρα πιστεύετε (και όμως θα κλονισθεί η πίστη σας).
Να ξέρετε πως έρχεται ώρα, και έχει ήδη έλθει η ώρα, που θα διασκορπισθείτε και θα μείνετε ο καθένας στο σπίτι του και εμένα θα με αφήσετε μόνο.
Και όμως εγώ δεν είμαι μόνος· διότι ο Πατέρας είναι μαζί μου. Αυτά σας τα είπα, για να έχετε ειρήνη. Στον κόσμο αυτό θα έχετε θλίψη, αλλά να δείξετε θάρρος. Εγώ έχω νικήσει ήδη τον κόσμο.
Ο διάβολος προσπαθεί απεγνωσμένα να νικήσει τον νου μας και να τον μολύνει με ακάθαρτες σκέψεις αδυναμίας και δειλίας.
Ο ηγεμόνας νους, όπως έλεγε ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, βάλλεται ακατάπαυστα από πυρά διαβολικά που ακούν στο όνομα φόβος, θάνατος, χαμένες ελπίδες.
Τα πάθη, τα λάθη και οι αμαρτίες μας βρίσκουν τις αποδυναμωμένες αντιστάσεις μας και τρυπώνουν μολύνοντας με απιστία και άδικο φόβο τις αισθήσεις μας. Κι εμείς με τη σειρά μας φροντίζουμε εσφαλμένα να αναμοχλεύουμε διαρκώς τον τρόμο και τον θάνατο.
Ναι μεν θα πρέπει να αποτελέσει η μάστιγα αυτή ευκαιρία εσωτερικής συντριβής και μετάνοιας. Οπωσδήποτε θα πρέπει να παραδεχτούμε πως έχουμε ευθύνες.
Να κατανοήσουμε πως οι παρεμβάσεις μας στην πλάση και στα πλάσματα του Θεού, όταν δεν γίνονται για πρόοδο και με αγάπη και γνώμονα την προστασία τους, επιφέρουν καταστροφές και δεινά.
Όμως, προς Θεού! Όχι να χάσουμε την ελπίδα μας.
Όχι να χάσουμε την πίστη μας στον Πατέρα μας και Δημιουργό μας. Όχι να αμφισβητούμε την παντοδυναμία Του.
Διότι ο υπερβολικός φόβος δεν δείχνει τίποτε άλλο παρά απιστία και έλλειψη εμπιστοσύνης στην Θεία και Αγιαστική Του Χάρη. Ο θάνατος και η αρρώστια δεν θα έπρεπε να αποτελούν φόβο για τον Χριστιανό.
Αποδεχόμενοι το πάθος ως δωρεά του Θεού, προσεγγίζοντας τον θάνατο ως την πύλη των ουρανών, τα τέκνα της Εκκλησίας του Θεού αισθάνονται πολίτες ενός ανυπέρβλητα μεγάλου Βασιλείου το οποίο αδυνατούν να βλάψουν όλα τα όπλα της κολάσεως και οι κακίες.
Διαβάζουμε στο Μέγα Απόδειπνο και παρακαλούμε τον Θεό: Χάρισαι ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν κατάνυξιν, καὶ τοῖς λογισμοῖς ἡμῶν μέριμναν τῆς ἐν τῇ φοβερᾷ καὶ δικαίᾳ σου κρίσει ἐξετάσεως.
Και ψάλλουμε στην ίδια Ακολουθία: Κύριε τῶν Δυνάμεων, μεθ’ ἡμῶν γενοῦ· ἄλλον γὰρ ἐκτός σου βοηθόν, ἐν θλίψεσιν οὐκ ἔχομεν, Κύριε τῶν Δυνάμεων, ἐλέησον ἡμᾶς. Στην δε ευχή της κεφαλοκλισίας στον Εσπερινό, διαβάζουμε: οὐ τὴν ἐξ ἀνθρώπων ἀναμένοντες βοήθειαν, ἀλλὰ τὸ σὸν περιμένοντες ἔλεος, καὶ τὴν σὴν ἀπεκδεχόμενοι σωτηρίαν. 
Γεμάτοι οι ύμνοι της Εκκλησίας μας και οι Ψαλμοί με λόγια παρηγορητικά, λόγια Αγάπης και Ελπίδας! Αυτό είναι και το μήνυμα αυτών των σκέψεων.
Ας σταματήσουμε όλοι εδώ και τώρα την τρομολαγνεία και τον πανικό που προκαλούν απιστία, απελπισία και φόβο. Ας αρχίσουμε από τώρα να διαβάζουμε το Ευαγγέλιο, τους Ψαλμούς, την Αγία Γραφή και τους Ιερούς πατέρες και Αγίους μας. Ας προσπαθήσουμε όλοι να διαδώσουμε τον Λόγο του Θεού, την Ελπίδα και την Αγάπη. Ας προσπαθήσουμε να γίνουμε Αγγελιαφόροι του καλού.
Ο Ευαγγελισμός της Παναγίας ας γίνει η αφετηρία μίας εκστρατείας καλών μηνυμάτων και καλών ειδήσεων. Ελπίδα, Πίστη, Αγάπη και πάνω απ᾽ όλα Σοφία, με τη Χάρη του Θεού να βγούμε νικητές με Εκείνον Σωτήρα μας και την Παναγία μας Υπέρμαχο Στρατηγό! Αμήν. 

1) https://www.ieidiseis.gr/kosmos/item/38906-koronoios-stin-italia-nosokoma-aftoktonise-perimenontas-ta-apotelesmata-tou-koronoioy
2) Ο όρος προέρχεται από τη Βιβλική αφήγηση του μάγου Σίμωνα από τη Σαμάρεια, ο οποίος έχαιρε μεγάλης εκτίμησης στον περίγυρό του. Έζησε τον πρώτο αιώνα μ.Χ., και οι άνθρωποι ήταν τόσο ενθουσιασμένοι από τις μαγικές του ικανότητες ώστε έλεγαν για αυτόν: «Αυτός ο άνθρωπος είναι η Δύναμη του Θεού, η οποία μπορεί να ονομαστεί Μεγάλη». (Πράξεις 8:9-11). Ο Απόστολος Πέτρος επιτίμησε τον Σίμωνα, λέγοντας: «τὸ ἀργύριόν σου σὺν σοὶ εἴη εἰς ἀπώλειαν, ὅτι τὴν δωρεὰν τοῦ Θεοῦ ἐνόμισας διὰ χρημάτων κτᾶσθαι. οὐκ ἔστι σοι μερὶς οὐδὲ κλῆρος ἐν τῷ λόγῳ τούτῳ· ἡ γὰρ καρδία σου οὐκ ἔστιν εὐθεῖα ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ…» δηλ. «Το ασήμι σου ας αφανιστεί μαζί με εσένα, επειδή νόμισες ότι με χρήματα θα αποκτήσεις τη δωρεά του Θεού. Δεν έχεις ούτε μέρος ούτε κλήρο σε αυτό το ζήτημα, γιατί η καρδιά σου δεν είναι ευθεία στα μάτια του Θεού». (Πράξεις 8:20- 21).
3)«Καὶ μὴ φοβηθῆτε ἀπὸ τῶν ἀποκτεννόντων τὸ σῶμα, τὴν δὲ ψυχὴν μὴ δυναμένων ἀποκτεῖναι· φοβήθητε δὲ μᾶλλον τὸν δυνάμενον καὶ ψυχὴν καὶ σῶμα ἀπολέσαι ἐν γεέννῃ»(Ματ.10,28). Που σημαίνει: Και μη φοβηθείτε τους διώκτες, οι οποίοι θανατώνουν το σώμα, δεν έχουν όμως την δύναμη να θανατώσουν την ψυχή. Αλλά να φοβάστε (να σέβεστε) περισσότερο τον Θεό, ο οποίος μπορεί και την ψυχή και το σώμα να τα καταδικάσει στην αιώνια μοναξιά (στην απώλεια) της κολάσεως. 
4)Διαφύλαξον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἀντικειμένης ἐνεργείας διαβολικῆς, καὶ διαλογισμῶν ματαίων, καὶ ἐνθυμήσεων πονηρῶν». Από την ευχή της κεφαλοκλισίας του Εσπερινού. 
5) γιοπνευματικές Διδαχές γιά τον Θεό και τους ανθρώπους , Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Επισκόπου Αχρίδος, ΕΚΔΟΣΕΙΣ “ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ”.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

13419 – Διονύσιος ο εκ Φουρνά και το εικονογραφικό του έργο. Οι νεότερες έρευνες. Οι τοιχογραφίες του Κυριακού της Σκήτης Καυσοκαλυβίων

Πατάπιος μον. Καυσοκαλυβίτης, Ο αγιορείτης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά και το εικονογραφικό του έργο. Οι νεότερες έρευνες. Οι τοιχογραφίες του Κυριακού της … [...]

Χαίρε ανόρθωσις των ανθρώπων

Χαιρετίζοντας την Θεοτόκο στην Καλύβη Αγίου Ακακίου του Αγίου Όρους Γέροντα Παταπίου Καυσοκαλυβίτου στην Romfea.gr Πῶς ν᾿ ἀρχίσει κανείς νά μιλᾶ γιά τήν Παναγία, ἀφοῦ … [...]