Κορωνείας Παντελεήμων: «Το σαράκι της διχόνοιας» (ΦΩΤΟ)

Την Κυριακή 2α Αυγούστου (Η Ματθαίου) ο παρεπιδημών στον Αγ. Νικόλαο Κρήτης Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορωνείας κ. Παντελεήμων, εκκλησιάσθηκε στον Μητροπολιτικό Ι. Ναό Αγ. Τριάδος και παρεκλήθη από τους Ιερείς του Ναού να απευθύνει λόγους οικοδομής στο εκκλησίασμα.
Ο Σεβασμιώτατος έχοντας και την άδεια του οικείου Μητροπολίτου, Σεβασμιωτάτου Πέτρας κ. Γερασίμου, πήρε αφορμή στις σκέψεις του από το αποστολικό ανάγνωσμα της ημέρας.
Στην Εκκλησία της Κορίνθου,είπε,όπως ακούσαμε στην αποστολική περικοπή, είχε προκύψει ένα Θέμα: Οι πιστοί ενώ είχαν την ίδια πίστη και το ίδιο ήθος,όμως ήσαν χωρισμένοι.
Ενώ δηλ.επίστευαν στην ορθή διδασκαλία και ζούσαν και την ζωή,που ο Χριστός τους ενέπνεε,όμως είχαν αφήσει να εισχωρήσει ανάμεσά τους η διχόνοια, η διαίρεση και η διάσπαση.
1. Είχαν χωρισθεί σε ομάδες, σε κλίκες θα λέγαμε σήμερα. Η κάθε ομάδα αναγνώριζε ένα απόστολο ή διδάσκαλο του Ευαγγελίου, που, βέβαια, δίδασκε χωρίς αλλοιώσεις την χριστιανική διδασκαλία.
Όμως οι πιστοί είχαν πέσει στο λάθος της προσωπολατρίας. Άλλοι έλεγαν εγώ είμαι του Παύλου, άλλοι είμαι του Απολλώ, άλλοι του Κηφά και άλλοι του Χριστού.
Παράδοξο, θα πεί κανείς. Αφού όλοι την ίδια πίστη δίδασκαν και είχαν. Όμως το σαράκι της διαιρέσεως είχαν αφήσει να εισχωρήσει ανάμεσά τους και να δηλητηριάζει τις σχέσεις τους. Ο Απ. Παύλος τους ελέγχει με δριμύτητα.
Μοιράζετε, λοιπόν, τον Χριστό, τους λέει, και η κάθε ομάδα διεκδικεί μεγαλύτερο κομμάτι; Αδιανόητο!
2. Δυστυχώς το φαινόμενο δεν έπαψε να υπάρχει στην Εκκλησία. Δεν μιλάμε για αιρέσεις ή σχίσματα, αλλά για καταστάσεις μέσα στην ίδια την Ορθόδοξη Εκκλησία.
Μέχρι σήμερα, πολλές φορές, οι πιστοί αφήνουν τον δαίμονα της διαιρέσεως να διασπά την ενότητα και να προξενεί διχασμούς μέσα στην Εκκλησία.
Δυστυχώς και σήμερα υπάρχουν πιστοί,που λένε «εγώ είμαι του τάδε πνευματικού», ή «του τάδε γέροντα» ή «της τάδε οργανώσεως».
Και οι μεν περιφρονούν τους δε ως λιγότερο συνεπείς στην πίστη. Και πολύ συχνά οι αντιπαραθέσεις γίνονται με μεγάλο φανατισμό. Και οι μεν κατηγορούν τους δε με σκληρότητα και αδιαλλαξία.
3. Υπάρχει και μια ακόμη, ίσως η χειρότερη αιτία αντιπαραθέσεων: Οι συντηρητικοί και οι φιλελεύθεροι πιστοί.
Οι πρώτοι παρουσιάζονται ως μονοπωληταί της Ορθοδοξίας και αποκαλούν τους άλλους μειοδότες ή «οικουμενιστές» και καταδικάζουν κάθε άνοιγμα προς τους εκτός της Ορθοδοξίας χριστιανούς.
Αυτοί πάλι βλέπουν τους άλλους ως στενοκέφαλους. Την λύση την δίνει ο Απ. Παύλος, όταν συμβουλεύει τους πιστούς να αντιμετωπίζουν τέτοιες καταστάσεις «αληθεύοντες εν αγάπη» (Εφεσίους δ, 15).
Ούτε αλήθεια χωρίς αγάπη, που προκαλεί καταδικαστέους φανατισμούς, ούτε αγάπη χωρίς αλήθεια που οδηγεί σε ανεπίτρεπτους συμβιβασμούς.
4. Αλλοιώς δίνουμε λαβή στους μακράν της Εκκλησίας να μας κατηγορούν,για να μη πω να μας ειρωνεύονται.
Πού είναι η μεταξύ μας αγάπη; Πού είναι η ανοχή; Πού είναι η ταπείνωση; Διαιρέσεις μεταξύ των πιστών διαψεύδουν αυτά,που λέμε ότι πιστεύουμε.
Μας γελοιοποιούν προς τους έξω. Και κυρίως μας αφήνουν αναπολόγητους μπροστά στον Χριστό.
Αυτός στην λεγόμενη «αρχιερατική προσευχή», λίγο προ του Πάθους Του προς τον Πατέρα παρακάλεσε για τους πιστούς «ίνα ώσιν έν» (Ιωάν. ιζ, 11).
Φθάνουν οι αιρέσεις και τα σχίσματα, που προέκυψαν από την αλλοίωση της ορθής πίστεως ή την αποκοπή από την κανονική Εκκλησία.
Δεν χρειάζεται και εμείς οι Ορθόδοξοι να διαπληκτιζόμαστε μεταξύ μας. Ο Χριστός μας ενώνει! Αυτό ας μη το διαψεύδουμε!
Και ας μη ξεχνάμε ότι ο Θεός χάρισε στον άνθρωπο την ελευθερία. Πρέπει, λοιπόν, να σεβόμαστε την ελευθερία κάθε ανθρώπου.
Αν οι απόψεις του είναι κατά τη γνώμη μας λανθασμένες, δεν έχουμε καμία υποχρέωση να τις δεχθούμε.
Όμως ας μη καταδικάζουμε κανένα. Η κρίση για όλους μας ανοίκει στον Θεό.
Τέλος ετελέσθη Ι. Μνημόσυνο γνωστού εκλεκτού Καθηγητού Φιλολόγου.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Μήνυμα συμπαράστασης του Οικουμενικού Θρόνου προς το Πατριαρχείο Αντιοχείας και τον λαό του Λιβάνου

Για την τραγωδία στο Λιμάνι της Βηρυτού H Α.Θ.Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, αμέσως μόλις ενημερώθηκε για την “αποκαλυπτικών” διαστάσεων έκρηξη … [...]