«Τα απηχήματα στην Ψαλτική τέχνη» με καλεσμένο τον Γεώργιο Ν. Κωνσταντίνου

Η 4η εκπομπή της θεματικής ενότητας με τίτλο: «Τα απηχήματα στην Ψαλτική τέχνη»  φιλοξενεί τον Γεώργιο Ν. Κωνσταντίνου, Διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και χοράρχη της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας (ΕΛ.ΒΥ.Χ.)
Η Ψαλτική είναι τέχνη και επιστήμη. Ο Γαβριήλ ο ιερομόναχος μας επισημάνει ότι η ψαλτική είναι: “επιστήμη δια ρυθμών και μελών περί τους θείους ύμνους καταγινομένη”. 
Στο αυτόγραφο του Χρυσάνθου στην ερώτηση “Τι εστί μουσική;” η απάντηση που δίδεται είναι: “Η μουσική είναι επιστήμη μέλους και των περί μέλους συμβαινόντων.”
Υπάρχουν στιγμές στην ιστορία της Ψαλτικής τέχνης που χρειάστηκε να επέμβουν κατάλληλα πρόσωπα  δίνοντας λύσεις σε σοβαρά θέματα έχοντας τον τέλειο συνδυασμό γνώσης της τέχνης μετά της επιστήμης.  
Στον πρόλογο του πονήματος (Στοιχειώδης διδασκαλία της εκκλησιαστικής μουσικής) υπό της μουσικής επιτροπής του Οικουμενικού Πατριαρχείου (1883) στη σελίδα 9 διαβάζουμε τα εξής: “Γνωστόν ότι  η εκκλησιαστική μουσική διετηρήθη μέχρι του νύν κυρίως δια μόνης της φωνητικής παραδόσεως.” 
Οι μουσικές γραμμές μπορεί να διατηρούνται μέσα στο χρόνο αλλά εξασθενεί και εκλείπει ή ουσία της μουσικής γραμμής, ο χαρακτήρας, που είναι τα τονιαία διαστήματα. Έτσι λοιπόν, κατά την γνώμη της επιτροπής “… η περί τούτου επανόρθωσις  της μουσικής μετά παρέλευσιν χρόνου τινός ήθελεν είσθαι όλως ανέφικτος, καθότι θέλει εκλείψει τελείως η φωνητική παράδοσις, ήτις περιέσωσε και διασώζει εισέτι μέχρι του νύν την ιεράν ημών μουσικήν.”
Ο Δρ. Γεώργιος Ν. Κωνσταντίνου, κατά την διάρκεια της συζήτησης που είχαμε, μας τόνισε:
“Δεν είναι αυτοσκοπός το απήχημα. Γίνεται για κάποιο λόγο. Είτε για το τονικό ύψος, είτε για την μουσική γραμμή, είτε για την χρονική αγωγή σε σχέση πάντα με αυτό που θα ακολουθήσει.’’
“Σε θέση απηχήματος, αν το εξετάσουμε μουσικά και το Αμήν μπορεί να ειπωθεί.”
“Πρέπει να αναρωτηθούμε πώς κάποιος ενώ σπουδάζει Βυζαντινή μουσική για πέντε (5) χρόνια, να θέλει άλλα πέντε (5) για να γίνει ψάλτης έχοντας ξεπεράσει όλο το χρονικό πλαίσιο των άλλων επιστημών.”
“Για μένα είναι σημαντικό, ότι κάνω χρήση οτιδήποτε έχει σχέση ή θέση απηχήματος εφ’ όσον με διευκολύνει.”
“Στην παλαιά μέθοδο όταν ο μαθητής έλεγε Ανανές και Νεανές έβλεπε μια σειρά διαδοχής ήχων. Και έβλεπε σχέσεις ήχων. Ενώ με το νη, πα, βου σήμερα, δεν υπάρχει σχέση ήχου. Είναι διευκόλυνση, είναι τοποθέτηση, είναι οτιδήποτε άλλο εκτός από σχέση.”
“Εάν το μέλος είναι σύντομο λέμε σύντομο απήχημα. Εάν είναι αργοσύντομο, αργοσύντομο. Εάν είναι αργό, αργό απήχημα.”
“Όπου υπάρχει μουσική σύνθεση προηγείται το απήχημα. Αν το χρειάζεται κάποιος, το λέει.”
“Αν μείνουμε στα παλαιά έχουμε πρόβλημα προσαρμογής και συνύπαρξης.”
“Πρέπει να ξεχωρίσουμε την Οκτωηχία  από την μουσική και τους ήχους. Η Οκτωηχία είναι εκκλησιαστικό κομμάτι.”
“Ο δάσκαλος πρέπει να καθοδηγεί.”
“Όταν θα έρθει η ώρα ο δάσκαλος να διδάξει θα πρέπει να κάνει και επιστήμη.”
{youtube}fTLvFdCcDUs{/youtube}

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Δυο Νεες Κυκλοφοριες: Ερμηνεια των 14 επιστολων του Αποστολου Παυλου με αποδοση στη Νεοελληνικη & Απο τα ρηχα του χρονου στο βαθος της αιωνιοτητας…

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!Πατήστε Εδώ και επισκεφθείτε το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο μαςΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣΑΠΟΚΤΗΣΤΕ ΤΟ ΤΩΡΑΠΡΩΤΟ ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣΑΠΟΚΤΗΣΤΕ ΤΟ ΤΩΡΑΝΕΑ … [...]

Το δώρο της Θείας Λειτουργίας

Μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτου  Η ίδια η Θεία Λειτουργία, από την αρχή αρχή της, διακηρύσσει τί ακριβώς είναι: Είναι η ευλογημένη Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και … [...]