π. Ἀνανίας Κουστένης:
Στὶς 24 Αὐγούστου, γιορτάζει ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς καὶ ἰσαπόστολος καὶ ἐθνομάρτυς Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός. Ὁ νέος ἀπόστολος Παῦλος, κατὰ κάποιους. Ἔζησε καὶ ἔλαμψε τὸν 18ο αἰῶνα. Ἀπ’ τὸ Μέγα Δέντρο τῆς Αἰτωλίας ξεκίνησε, ἐκεῖ γεννήθηκε, στὰ 1714, ἀπὸ εὐσεβεῖς γονεῖς, καὶ ἤθελε ἀπὸ μικρὸς νὰ μονάσει.
Ἀφοῦ ἔμαθε τὰ λίγα γράμματα, ἐκεῖ στὸν τόπο του, καὶ στὶς διάφορες σχολές, κρυφὲς καὶ φανερές, κι ἀφοῦ ἔγινε καὶ διδάσκαλος στὰ παιδάκια, ἔφυγε, στὸ τέλος, καὶ πῆγε στὸ Περιβόλι τῆς Παναγίας. Στὴν ἀγκάλη τῆς Κυρίας Θεοτόκου, τὴν ὁποίαν ὑπερηγάπα. Καὶ δή, στὴ μονὴ τοῦ Φιλοθέου.
Ἐκεῖ, ἀπὸ Κώστας ἔγινε Κοσμᾶς, καὶ ἀφοσιώθηκε στὴ μελέτη, στὴν ἄσκηση καὶ στὸν ἔνθεο βίο. Σπούδασε δὲ καὶ στὴν Ἀθωνιάδα Σχολή, κι ἔμαθε, ὄχι μόνο τὰ ἐκκλησιαστικά, ἀλλὰ καὶ τὰ θύραθεν ὅλα.
Ἔγινε ὄντως πάνσοφος ὁ Κοσμᾶς. Κι ὅπως γράφει τὸ λιτὸ Συναξάριο, ἐκεῖ περιοριζόμεθα, ἀλλιῶς πρέπει νὰ μιλούσαμε ὧρες γιὰ τὸν Πατροκοσμά, τὸν μεγάλο αὐτὸ διδάχο καὶ τὸν μεγάλο αὐτὸ εὐεργέτη τῆς πίστεως καὶ τῆς πατρίδος, ἐφωτίσθη, λέει, ἀπὸ τὴ Θεία χάρη καὶ ἐκλήθη ἀπὸ τὸν Κύριο σὲ ἔργο μέγα καὶ ἱεραποστολικό. Στὰ δίσεκτα ἐκεῖνα χρόνια, «ποὺ τὰ πλάκωνε ἡ φοβέρα καὶ τὰ ἔσκιαζε ἡ σκλαβιά», -καὶ τὸ ἀντίστροφο νὰ ποῦμε ἀπ’ τὸ ἴδιο εἶναι- λοιπόν.
Καὶ πάει στὸ Πατριαρχεῖο, παίρνει τὴν ἄδεια καὶ ἐπεχείρησε τέσσερες μεγάλες ἱεραποστολικὲς περιοδεῖες, ὅπως ὁ μέγας ἀπόστολος Παῦλος, καὶ τηρουμένων, φυσικά, τῶν ἀναλογιῶν.
Ὅπου ἔφθασε τὰ χωριὰ ἔγιναν χριστιανικά. Καὶ πῆγε σ’ ὅλα, σχεδόν, τὰ μέρη τῆς ἐλεύθερης πατρίδος μας. Καὶ ἔφθασε μέχρι τὴ Βόρειο Ἤπειρο. Μέχρι τὴν Ἀλβανία. Μέχρι ἐκεῖ τὸ Καλικόντασι. Ὅπου ἔφθασε ὁ ἅγιος Κοσμᾶς, τὰ χωριὰ ἔγιναν χριστιανικά. Ἀπό ’κεῖ καὶ πάνω εἶναι ἀλβανικὰ καὶ μουσουλμανικά. Καὶ σήμερα, στὴ νότιο Ἀλβανία ἢ Βόρειο Ἤπειρο γιά μας, ὅπως καὶ νὰ τὸ ποῦμε τὸ ἴδιο πρᾶγμα εἶναι, δὲν κολλᾶμε ἐκεῖ πέρα, λοιπόν, εἶναι ἐκεῖ Ἕλληνες Χριστιανοί, μοῦ ‘λεγε κάποιος προχθές, πού ‘χε ἐπισκεφθεῖ, εἶναι ὄντως καὶ Ἕλληνες καὶ ὀρθόδοξοι. Γιατί ἐκεῖνοι περνᾶνε μαρτυρικά. Κι ἐκεῖνοι πληρώνουνε καὶ τὸν ἑλληνισμὸ καὶ τὴν ὀρθοδοξία. Κι εἶναι πολὺ σπουδαῖο. Λοιπόν.
Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς, ἀφοῦ διέγραψε τὸν κύκλο καὶ τὴν πορεία του γιὰ τὴν ὠφέλεια τῆς Ρωμιοσύνης, τὸν κάλεσε ὁ Θεός, ἐκεῖ στὸ Καλικόντασι τῆς Βορείου Ἠπείρου, καὶ δι’ ἀγχόνης μετέβη εἰς τὴν αἰώνιον ζωήν. Τὸν ἀπηγχόνισαν οἱ ἀσεβεῖς.
Ἔμεινε, ὅμως, τὸ ἱερό του λείψανο, τὸ ὁποῖον ἐπιτελεῖ ἰάσεις καὶ θαύματα. Ἀπὸ τότε, μέχρι σήμερα. Τό ‘χουμε κι ἐδῶ, στὴν πατρίδα μας, καὶ στὴν Αἰτωλία καὶ στὸν μητροπολιτικὸ ναὸ τῶν Ἀθηνῶν, ποὺ θὰ γίνουν ὡραῖες ἐκδηλώσεις, λειτουργίες καὶ λοιπά.
Κι αὐτὸ εἶναι σημαντικὸ καὶ σήμερα, γιὰ νὰ τελειώνουμε μ’ αὐτό, νὰ μὴν ξεχνᾶμε τον Πατροκοσμά. Γιατί εἶναι μέγας εὐεργέτης. Καθὼς καὶ σήμερα. Μὲ τὴ δεύτερη τουρκοκρατία. Ἔχομε ἀνάγκη ἀπὸ ἐπανευαγγελισμό.
Ἔχει ἀγριέψει τὸ Γένος καὶ ἔθνος μας, ἔχομε ἀνάγκη, λοιπόν, ἀπὸ ἐπανευαγγελισμό. Ἔχομε ἀνάγκη ἐπιστροφὴ στὶς ρίζες μας. Στὴν Ἐκκλησία μας. Στὴν πατρίδα μας. Στὴν ἱστορία μας τὴν ἁγία, πό ’λεγε ὁ Γέροντας Πορφύριος. Καὶ σὲ ὅ,τι καλό, ὡραῖο καὶ ὑψηλό. Γιατί, καθὼς σιγοπαλιώνει ὁ πλανήτης μας κι ἡ βαρβαρότητα εἶναι ἐπὶ θύραις κι ἡ ἰσοπέδωση μᾶς ἔχει ἤδη παραλάβει, ἔχομε, λοιπόν, ἀνάγκη ἀπὸ τὸ φῶς τοῦ κόσμου, τὸν Χριστό.
Ἔχομε ἀνάγκη ἀπὸ τὸ φῶς τῆς ὀρθοδοξίας. Καὶ ἡ Ἑλλάς, καὶ στὰ ἀρχαῖα χρόνια, μὲ τὸν ἑλληνισμό, μὲ τὴ χάρη καὶ τὴ σοφία, ἐφώτισε τὸν κόσμο. Ἀλλὰ κυρίως καὶ κατ’ ἐξοχὴν τὸν φώτισε καὶ τὸν ἐφρόντισε καὶ μέσῳ τοῦ Βυζαντίου καὶ ὄχι μόνον, μὲ τὴν ἑλληνορθοδοξία. Μὲ τὴ Ρωμιοσύνη, ποὺ ὅλα τὰ ἔθνη μπῆκαν στὸν Χριστὸ κι ἔγιναν ἕνα ἔθνος. Ἕνα ἔθνος ἅγιον. Βασίλειον ἰεράτευμα καὶ ὅλα τὰ ὑπόλοιπα, ποὺ λέει ἢ Ἐκκλησία.
Ἂς ἔχομε τὴν εὐχή του, ἂς ἔχουν τὴν εὐχή του καὶ οἱ διδάσκαλοι τοῦ Γένους καὶ ἔθνους μας, ποὺ τόσο μεγάλη καὶ σπουδαία ἀποστολὴ ἔχουν, καὶ ἂς πρεσβεύει στὸ θρόνο τῆς Θείας μεγαλοσύνης καὶ γιὰ τὴ φτωχὴ καὶ δύστηνο πατρίδα μας ὁ ἅγιος Κοσμᾶς καὶ ἂς ἀναδεικνύει καὶ ἄλλους Κοσμᾶδες Αἰτωλούς, ποὺ τόσο τοὺς χρειαζόμαστε.
Ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Ἀρχιμανδρίτη, π. Ἀνανία Κουστένη, “Θερινὸ συναξάρι”, τόμος Β’, τῶν ἐκδόσεων Ἀκτή, Λευκωσία 2009.
Ἡ Παναγία εἶναι στὸ τιμόνι καὶ στὰ σύνορα τῆς Ἑλλάδος. Εἶναι συνοριοφύλακας!
Ὅπως ἀφηγήθηκε ὁ πατὴρ Ἀνανίας Κουστένης, λίγο πρὶν τὶς Ἐκλογὲς τῆς 20ης Σεπτεμβρίου 2015, σὲ κάποιο μέρος τῆς ἑλληνικῆς ἐπικράτειας, πήγαινε ἕνας παπᾶς νὰ λειτουργήσει μὲ τὸ αὐτοκίνητό του. Καὶ στὸν δρόμο τὸν σταμάτησε ἕνας ἄλλος παπᾶς καὶ τοῦ λέει:
-“Θὰ μὲ πάρετε καὶ ἐμένα πάτερ”;
-“Μάλιστα” ἀπαντᾶ ὁ πρῶτος ἱερέας καὶ τὸν παίρνει μαζί του.
Στὸν δρόμο πιάσαν τὴν κουβέντα γιὰ τὴν κατάσταση τῆς Ἑλλάδος σήμερα. Καὶ τοῦ λέει ὁ ξένος παπᾶς:
-“Νὰ πεῖς στοὺς Ἕλληνες νὰ μὴ φοβοῦνται καὶ νὰ ἔχουν θάρρος καὶ ἐλπίδα! Γιατί στὸ τιμόνι τῆς Ἑλλάδος κάθεται ἡ Παναγία!”.
Τὰ ἔχασε ὁ ἄλλος, αὐτὸ μόνο δὲν περίμενε καὶ τὸν ρώτησε:
-“Παππούλη καὶ ποιός εἶσαι τοῦ λόγου σου;”.
Καὶ τὶ τοῦ ἀπαντᾶ ὁ ἄλλος;
-“Ἐγὼ εἶμαι ὁ Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός!”.
Καὶ χάθηκε! Τοὐλάχιστον ἡ Παναγίτσα τὸν Ἅγιο Κοσμᾶ, τὸν Ἅγιο τῶν σκλάβων, τὸν Πνευματικὸ Ἐλευθερωτὴ τῶν Ἑλλήνων τὸν ἔστειλε νὰ μᾶς πεῖ στοὺς δύσκολους καιροὺς ποὺ περνᾶμε τὸ μέγα Τῆς μήνυμα ὅτι Αὐτὴ εἶναι στὸ τιμόνι τῆς Ἑλλάδος!
Πρὸ ἐτῶν ἡ Παναγία εἶχε παρουσιαστεῖ στὸν Γέροντα τότε Παΐσιο καὶ νῦν Ἅγιο στὴν Παναγούδα καὶ τοῦ εἶπε:
-“Ἐσὺ πάτερ Παΐσιε θὰ βοηθᾶς τοὺς πονεμένους ἀδελφούς μας… Καὶ ἐγὼ Γέροντα, σοῦ ὑπόσχομαι, πὼς θὰ φυλάω τὰ σύνορα τῆς πατρίδος σου!”.
Εἶναι καὶ στὸ τιμόνι, φυλάει καὶ τὰ σύνορα τῆς πατρίδας μας. Εἶναι συνοριοφύλακας! Καὶ ἀλήθεια εἶναι αὐτὸ μὲ τόσα ποὺ γίνονται τελευταῖα στὴν πατρίδα μας καὶ γύρω μας… κι ἔχουμε σχετικὰ εἰρήνη, εἶναι ἡ Παναγίτσα μπροστὰ ἡ Ὑπέρμαχος Στρατηγός! Ἡ Ἁγία Σκέπη. Ἡ Ἀπροσμάχητη Βοήθεια! Ἐκείνη εἶναι! Ἔχει κάτσει ἐδῶ ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἔχει κάτσει ἐδῶ στὴ Ἑλλάδα σταυροπόδι, κρατῆστε τὸ αὐτό, μαζὶ μὲ τὸν Υἱὸ καὶ Θεό Της!
YouTube: Ὁ ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ὁ ΑΙΤΩΛΟΣ ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΣΕ ΙΕΡΕΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΗΜΕΡΑ. Π. ΚΟΥΣΤΕΝΗΣ (apantaortodoxias1)
Συντάκτης














