Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος.
(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
Κατήχηση 28η
Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=411482
Όσοι, λοιπόν, έζησαν πριν έλθη η χάρις, επειδή ευρίσκοντο υπό την κυριαρχίαν του νόμου, δι’ αυτό εζούσαν και κάτω από την σκιάν του· όσοι όμως είχον το προνόμιον να ζήσουν μετά την χάριν και ενώ είχεν ανατείλει η ημέρα της διά Χριστού σωτηρίας, αυτοί ηλευθερώθησαν από την σκιάν, δηλαδή από την δουλείαν του νόμου· αυτοί δηλαδή ευρέθησαν επάνω από τον νόμον, ανελθόντες πολύ υψηλά ωσάν να εχρησιμοποίησαν κάποιαν κλίμακα -τον τρόπον ζωής που υποδεικνύει το Ευαγγέλιον- και ζώντες μαζί με τον νομοθέτην, αναδεικνυόμενοι τοιουτοτρόπως και οι ίδιοι περισσότερον νομοθέται παρά τηρηταί του νόμου.
Άραγε υπάρχει κανείς ο οποίος έχει αυτιά κατάλληλα να ακούουν την αλήθειαν, διά να δυνηθή να ακούση και να αντιληφθή την δύναμιν αυτών που λέγει το Άγιον Πνεύμα;
Άραγε υπάρχει ακόμη κάποιος που να διαθέτη και τώρα «νουν Χριστού», διά να κατανοήση ορθώς και όπως αρμόζει εις τον Θεόν όσα έχουν γραφή υπ’ αυτού;
Άραγε θα ευρεθή και τώρα κάποιος που να έχη τον Χριστόν εντός του ομιλούντα, ώστε να δυνηθή να φανερώση πλήρως και ορθώς τα κρυμμένα εις τους θείους λόγους της Γραφής μυστήρια;
«Σοφίαν γαρ λαλούμεν, λέγει ο απόστολος, ου του αιώνος τούτου», η οποία καταργείται ή διαρκώς μεταβάλλεται, αλλά («λαλούμεν») σοφίαν («Θεού») εν μυστηρίω, την αποκεκρυμμένην» μεν εις τους πολλούς, εις ημάς δε, οι οποίοι έχομεν ανατραφή με τον φόβον του Θεού και διαρκώς ατενίζομεν προς αυτόν, αυτή η σοφία φανερώνεται απολύτως και γνωρίζεται.
Διότι δεν ομιλούμεν περί πραγμάτων, τα οποία δεν γνωρίζομεν, αλλά δίδομεν μαρτυρίαν και διαβεβαίωσιν περί πράγματος το οποίον γνωρίζομεν, ότι δηλαδή το φως της αληθείας (ο Χριστός) έχει φωτίσει πλέον τα σκότη της αγνοίας και της αμαρτίας και φέγγει παντού και πάντοτε και κατά την νύκτα και κατά την ημέραν και εντός και εκτός· εντός μεν φωτίζει τας καρδίας μας, εκτός δε εις τον νουν μας καταυγάζει χωρίς να δύη ποτέ, χωρίς να μεταβάλλεται, χωρίς να χάνη την έντασίν του και χωρίς να λαμβάνη κάποιαν συγκεκριμένην μορφήν και λαλεί εντός μας τας μυστικάς βουλάς του Θεού και απεργάζεται την πνευματικήν μας αναγέννησιν· είναι φως ζωντανόν και χαρίζει ζωήν και όσους φωτίζει τους μεταβάλλει εις φως.
Ημείς λέγομεν με παρρησίαν και απεριφράστως ότι ο «Θεός φως εστι», και όσοι είχον το μέγα προνόμιον να τον ίδουν όλοι τον είδον ως εν υπερκόσμιον και ανέκφραστον φως, και όσοι τον εδέχθησαν τον εδέχθησαν ωσάν να ήτο φως, διότι προηγείται αυτού το φως της δόξης του και χωρίς πνευματικόν φως είναι αδύνατον να φανερωθή ο Θεός· διά τούτο και όσοι δεν είδον το φως που εκπέμπεται από αυτόν ούτε τον ίδιον είδον, διότι εκείνος είναι το πραγματικόν φως, και όσοι δεν εδέχθησαν αυτό το φως ούτε την θείαν χάριν έλαβον διότι όσοι έλαβον την χάριν, έλαβον φως Θεού και τον Θεόν, καθώς είπε το ίδιο το φως, ο Χριστός: «Ενοικήσω εν αυτοίς και εμπεριπατήσω».
Από το βιβλίο «Συμεών του Νέου Θεολόγου 3», της σειράς «Άπαντα των Αγίων Πατέρων» των εκδόσεων Ωφελίμου βιβλίου. Κείμενο Basile Krivochenie, μετάφραση, σχόλια Ηλίας Τσιάκος (θεολόγος, νομικός).
![](https://orthodoxy.rodos-island.gr/wp-content/uploads/2024/12/AGIOS-SYMEON-O-THEOLOGOS-600-131231231123-450x421-1.jpg)