Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος.
(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
Κατήχηση 28η
Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=411208
Καθ’ όμοιον, λοιπόν, τρόπον, αδελφοί, συμβαίνει να έχωμεν και θάνατον πριν από τον φυσικόν θάνατον και πριν από την ανάστασιν των σωμάτων ανάστασιν των ψυχών και εις την πραγματικότητα και ως δυνατότητα, και ως εμπειρικόν γεγονός και ως θεωρητική αλήθεια.
Διότι όταν το θνητόν φρόνημα εξαφανίζεται υπό του αθανάτου νου και όταν κάθε τι εντός μας που φέρει τα στοιχεία της νέκρας διώκεται υπό της ζωής, τότε η ψυχή, ωσάν να ανέστη εκ νεκρών, βλέπει καθαρά τον εαυτόν της, -όπως ακριβώς εκείνοι που σηκώνονται από τον ύπνον βλέπουν τον εαυτόν τους- και εκείνον που την ανέστησεν από την αμαρτίαν, τον Θεόν, αναγνωρίζει, τον οποίον αφού γνωρίση πλήρως και αφού τον ευχαριστήση, λατρεύει και δοξολογεί την άπειρον αυτού αγαθότητα.
Το δε σώμα δεν έχει ούτε την παραμικράν ροπήν ή παρόρμησιν ή ενθύμησιν προς τας ιδικάς του αμαρτωλάς επιθυμίας, αλλά καθίσταται εξ ολοκλήρου νεκρόν και χωρίς αναπνοήν ως προς αυτά.
Δύναται να λεχθή ότι υπάρχουν συχνά περιπτώσεις που ο άνθρωπος λησμονεί να ικανοποιήση και αυτάς τας φυσικάς του ανάγκας, όταν και εξ αιτίας του ότι η ψυχή ασχολήται διαρκώς νοερώς με όσα υπάρχουν πάνω από την φύσιν.
Και είναι ανεξήγητον αυτό, διότι λέγει:
«Πνεύματι περιπατείτε και επιθυμίαν σαρκός ου μη τελέσητε».
Διότι όταν η σαρξ νεκρωθή, όπως έχει λεχθή, διά της εγκαταστάσεως εντός του ανθρώπου του Αγίου Πνεύματος, ουδέποτε πλέον θα σας ένοχλήση και θα ζήσετε χωρίς δυσκολίας, επειδή «νόμος το τω δικαίω ου κείται», όπως λέγει και ο θείος απόστολος, επειδή βεβαίως αυτός ζη ανωτέραν πνευματι κην ζωήν από εκείνην που επιτάσσει ο νόμος.
«Όπου γαρ, λέγει, Πνεύμα Κυρίου, εκεί ελευθερία», απελευθέρωσις ασφαλώς από την καταπιεστικήν δουλείαν των νομικών διατάξεων. Διότι ο νόμος είναι οδηγός και παιδαγωγός και χειραγωγός και διδάσκαλος δικαιοσύνης όταν λέγη:
«Θα κάμης αυτό» και αυτός ή «αυτό και αυτό δεν θα το πράξης», ενώ η θεία χάρις και η αλήθεια δεν ομιλεί κατ’ αυτόν τον τρόπον, αλλά πώς;
«Και θα πράξης όλα και θα διδάξης σύμφωνα με την δοθείσαν εις σε χάριν και η οποία λαλεί εντός σου», καθώς έχει γραφή: «Και έσονται πάντες διδακτοί Θεού», οι οποίοι δεν μανθάνουν το καλόν με γράμματα και διάφορα σύμβολα, αλλά διδάσκονται αυτό υπό του του Αγίου Πνεύματος· και δεν το διδάσκονται μόνον με λόγια, αλλά με το φως του θείου λόγου και με λόγον που είναι πλουτισμένος με το θείον φως δέχονται κατά τρόπον μυστικόν την αποκάλυψιν των θείων αληθειών.
Διότι τότε, λέγει, θα γίνετε διδάσκαλοι και του εαυτού σας και των πλησίον σας· όχι μόνον τούτο, αλλά θα γίνετε και φως που θα φωτίζη και θα θερμαίνη τον κόσμον και αλάτι που θα προφυλάσση την γην από την ηθικήν σήψιν.
Από το βιβλίο «Συμεών του Νέου Θεολόγου 3», της σειράς «Άπαντα των Αγίων Πατέρων» των εκδόσεων Ωφελίμου βιβλίου. Κείμενο Basile Krivochenie, μετάφραση, σχόλια Ηλίας Τσιάκος (θεολόγος, νομικός).