Ὁ Χριστὸς συναντᾶ στὴν κολυμβήθρα τῆς Βηθεσδὰ ἕναν παράλυτο, ποὺ ἦταν ἐκεῖ κατάκοιτος τριάντα ὀχτὼ χρόνια. Στὶς πέντε στοὲς γύρω ἀπ’ τὴ μεγάλη αὐτὴ δεξαμενή, βρίσκονταν πάρα πολλοὶ ἀσθενεῖς ἀπὸ διάφορα νοσήματα. Ἄγγελος Κυρίου κατέβαινε «κατὰ καιρὸν καὶ ἐτάρασσε τὸ ὕδωρ». Καὶ ὅποιος μετὰ τὴν ταραχὴ τοῦ νεροῦ ἔπεφτε πρῶτος σ’ αὐτό, θεραπευόταν. Ὁ Χριστὸς ρώτησε τὸν παράλυτο ἂν θέλει νὰ γίνει ὑγιής. Ἐκεῖνος ἀπάντησε ὅτι δὲν ἔχει ἄνθρωπο νὰ τὸν ρίξει στὸ νερό, ὅταν κατεβαίνει ὁ ἄγγελος. Καὶ ὁ Χριστὸς τὸν θεράπευσε ἀμέσως, ἂν καὶ ἦταν ἡμέρα Σάββατο καὶ κατηγορήθηκε γι’ αὐτὸ ἀπὸ τοὺς τυπολάτρες Ἰουδαίους (Κυριακὴ τοῦ Παραλύτου). Προκαλεῖ ἐντύπωση ἡ ἐρώτηση τοῦ Χριστοῦ: «Θέλεις ὑγιὴς γενέσθαι;» Γιατί ὁ Χριστὸς ρωτάει γιὰ τὸ αὐτονόητο; Εἶναι δυνατὸν νὰ μὴν ἤθελε ὁ ἄρρωστος τὴν ὑγειά του; Ποιὸς στραβὸς δὲν θέλει τὸ φῶς του; Ὅμως ὁ Χριστὸς στέκεται μὲ βαθὺ σεβασμὸ μπροστὰ στὴν ἐλευθερία, στὸ αὐτεξούσιο τοῦ ἀνθρώπου. Γράφει ὁ μεγάλος Σέρβος θεολόγος π. Ἀθανάσιος Γιέφτιτς: «Ὁ Χριστὸς εἰσῆλθε στὴν ἀνθρώπινη πραγματικότητα χωρὶς νὰ καταργήσει τὸν ἄνθρωπο. Χωρὶς νὰ καταστήσει τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό του, ὡς Θεός, σύστημα γιὰ τὸν ἄνθρωπο. Ὁ Θεὸς ἦρθε γιὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ ὄχι γιὰ κάποιο σύστημα. Ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος καὶ ὄχι σύστημα. Εἶναι ἀπαίσιος καὶ ἀπαράδεκτος ἕνας Θεὸς ποὺ γίνεται σύστημα». Κάτι ὑποχρεωτικὸ δηλαδὴ γιὰ τὸν ἄνθρωπο. Ἀναφέρει στὴ συνέχεια τὸν ἄνθρωπο (ἀπὸ τὸ «Ὑπόγειο» τοῦ Ντοστογιέσφκι), ποὺ διαμαρτύρεται «ἐναντίον τοῦ συστήματος ποὺ θέλει νὰ λύσει ὅλα τὰ προβλήματα τοῦ ἀνθρώπου, ποὺ θέλει νὰ τὸν σώσει, νὰ τὸν θεραπεύσει, νὰ τὸν κάνει πράγματι τέλειο, χωρὶς ὅμως νὰ τὸν ρωτάει, χωρὶς νὰ τὸν ὑπολογίζει.Καὶ ὁ ἄνθρωπος τοῦ Ὑπογείου ρωτάει: «Καλά, τέλος πάντων, σ’ αὐτὸ τὸ σύστημα ποὺ θά ’ναι ὅλα τέλεια, ἐγὼ δὲν θὰ μπορῶ νὰ διαμαρτυρηθῶ;» «Ὄχι, γιατὶ δὲν θὰ ἔχεις λόγο νὰ διαμαρτυρηθεῖς». «Ἄσχετα ἀπὸ τὸ ἂν θὰ ἔχω λόγο ἢ ὄχι, ἔτσι ἀπὸ πεῖσμα, ἀπὸ κέφι, ἀπὸ παραξενιά, οὔτε στὴν τσέπη μου κρυφὰ δὲν θὰ μπορῶ νὰ δείξω ὅτι διαμαρτύρομαι;» «Ὄχι, ὄχι, γιατὶ θὰ ἔχει προβλεφθεῖ ἐκ τῶν προτέρων, θὰ ἔχει λυθεῖ καὶ θὰ ἔχει ἐκτοπισθεῖ ἡ διαμαρτυρία σου». «Τότε δὲν παραδέχομαι τέτοιο σύστημα, εἶναι παράλογο, εἶναι ἀνόητο καὶ παράξενο. Διαλέγω τὴν κόλαση καὶ γυρίζω τὸ εἰσιτήριο στὸν Θεό. Δὲν δέχομαι τὸν κόσμο του»… Αὐτὸ βέβαια εἶναι καὶ τὸ τραγικὸ τῆς ὑπόθεσης: Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ὁ ἴδιος ὑπεύθυνος γιὰ τὴ μοίρα του. Τὴν ἐλευθερία του δὲν μπορεῖ νὰ τὴν ἐξαγοράσει οὔτε ὁ Χριστός. Σώζει ἢ καταδικάζει μόνος του τὸν ἑαυτό του. Θὰ κριθεῖ μέσῳ τοῦ ἑαυτοῦ του, δὲν θὰ τὸν κρίνει ὁ Θεός. Μπορεῖ πράγματι νὰ ἐκλέξει καὶ τὴν κόλαση, νὰ ἐκλέξει ἄρνηση τοῦ Θεοῦ. Ἐὰν δὲν εἶχε καὶ αὐτὴ τὴ διάσταση ἡ ἐλευθερία, τότε, ναὶ μὲν θὰ ὑπῆρχε παράδεισος καὶ εὐτυχία γιὰ ὅλους, ἀλλὰ ὁ ἄνθρωπος δὲν θὰ ἦταν ἐλεύθερος, καὶ ὁ Θεὸς θὰ ἦταν σύστημα καὶ ὄχι Θεὸς ζῶν… Ὁ Χριστὸς προσφέρεται ὡς πρόταση, ὡς ἄνοιγμα, ὡς δρόμος, ὡς δυνατότητα σωτηρίας καὶ ὄχι ὡς ἀναγκαστικὴ σωτηρία. Ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ μοναδικὴ ἐλπίδα τοῦ κόσμου, ἀλλὰ ὄχι ἀναγκαστικὴ ἐλπίδα. Εἶναι ἐλευθερία, ἀλλὰ μόνο ὅταν ὁ ἄνθρωπος τὸν δέχεται ἐν ἐλευθερίᾳ (Ἀπὸ τὴν ἐλευθερία στὴν ἀγάπη, ἐκδ. ΔΟΜΟΣ, 2012, σ. 52-55). Μοιάζει καθόλου ἡ στάση τοῦ Χριστοῦ μὲ τὶς «σωτήριες» ὑποχρεωτικότητες, ποὺ ἐν καιρῷ πανδημίας ἐπιβάλλει τὸ σύστημα (ἡ πολιτική, ἀλλὰ ἐνίοτε καὶ ἡ ἐκκλησιαστικὴ δυστυχῶς ἐξουσία) στὸν ἄνθρωπο; Χωρὶς ἐλευθερία δὲν μιλᾶμε γιὰ ἄνθρωπο, ἀλλὰ γιὰ ζῶο μὲ χαλινάρι-θηλειὰ στὸν λαιμό. Τὸ ἄγεις καὶ τὸ φέρεις κατὰ βούληση, τὸ σφίγγεις ὅσο θέλεις καὶ τὸ πνίγεις κατὰ τὸ κέφι σου. π. Δημητρίου ΜπόκουΧριστὸς ἀνέστη!
ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
Ο Άγιος Νεομάρτυς Νικόλαος ο εκ Μετσόβου (17 Μαΐου)
Χαίροις τοῦ Μετσόβου θεῖος βλαστός· χαίροις ὁ Τρικκάλων, ἀντιλήπτωρ καὶ ἀρωγός· χαίροις ὁ παρέχων, ἰάσεων τὴν χάριν, Νικόλαε τρισμάκαρ τοῖς σοὶ προστρέχουσι. Ο Άγιος Νεομάρτυς Νικόλαος καταγόταν από το Μέτσοβο της Ηπείρου, από γονείς … [...]
ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΟΙ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ 17 ΜΑΙΟΥ
[]Εορτολόγιο– Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 17 Μαΐου: Άγιοι Σολόχων, Παμφαμήρ και Παμφυλών. Οι Άγιοι Μάρτυρες Σολόχων, Παμφαμήρ και Παμφυλών (ή Παμφαλών ή Παμφαλιών) κατάγονταν από την Αίγυπτο και άθλησαν κατά … [...]
Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος- Εορτή στις 27 Μαΐου
[]Η εμφάνιση αγίων στην Εκκλησία μας σε κάθε εποχή είναι το μόνιμο θαύμα. Ουδέποτε υπήρξε εποχή στη δισχιλιόχρονη πορεία της Εκκλησίας μας που να μην έχει εμφανιστεί άγιος. Όπως σε κάθε εποχή, έτσι και … [...]
Άγιος Αθανάσιος Χριστιανουπόλεως, Η τιμωρία του επάρχου για την ιεροσυλία της αρπαγής της τιμίας κάρας του αγίου!
Λιτανεία της εικόνας του αγίου Αθανασίου του Νέου, Επισκόπου Χριστιανουπόλεως, του θαυματουργού. (Επιμέλεια Στέλιος Κούκος) Κατά το έτος 1834 η αντιβασιλεία του Όθωνος διέλυσε τας πλείστας Μονάς του Ελληνικού Κράτους, μεταξύ δε των … [...]
Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος: O θαυμαστός βίος του Αγίου που γιορτάζει στις 27 Μαΐου
Ο Όσιος Ιωάννης γεννήθηκε σ’ ένα χωριό τής Μικράς Ρωσίας, γύρω στο 1690, από γονείς ενάρετους και πιστούς και από την παιδική ηλικία έμαθε τα ιερά γράμματα. Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος: O θαυμαστός βίος του Αγίου που γιορτάζει στις 27 Μαΐου Όταν … [...]
Άγιος Νικόλαος εκ Μετσόβου: Μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας σήμερα 17 Μαΐου
Άγιος Νικόλαος εκ Μετσόβου: Συμπληρώνονται φέτος τετρακόσια τέσσερα χρόνια από το επί της πυράς μαρτύριο του αγίου νεομάρτυρος Νικολάου του εκ Μετσόβου, που έγινε την 17η Μαΐου 1617 στην κεντρική Αγορά των Τρικάλων. Ο νεομάρτυς Νικόλαος … [...]
17 Μαΐου – Γιορτή σήμερα: Άγιος Αθανάσιος ο Νέος, ο Θαυματουργός επίσκοπος Χριστιανουπόλεως
Γιορτή σήμερα: Τη μνήμη του Αγίου Αθανασίου, του Νέου, του Θαυματουργού και Επισκόπου Χριστιανουπόλεως τιμά σήμερα, 17 Μαΐου, η Εκκλησία μας. Ο Άγιος Αθανάσιος γεννήθηκε στην Καρύταινα της Γορτυνίας περί το 1640 μ.Χ. (κατά άλλους στην … [...]
Εορτολόγιο– Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 17 Μαΐου: Άγιος Αθανάσιος ο Νέος
Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 17 Μαΐου σύμφωνα με το εορτολόγιο: Άγιος Αθανάσιος ο Νέος. Ο Άγιος Αθανάσιος γεννήθηκε στην Καρύταινα της Γορτυνίας περί το 1640 μ.Χ. (κατά άλλους στην Κέρκυρα το 1664 μ.Χ.) και το κοσμικό του όνομα ήταν Αναστάσιος … [...]
«Αυτός που συντρίβει τους πολέμιους με το γερό του χέρι»
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΕΙΡΜΩΝ Α΄ ΩΔΗΣ Εισαγωγικά Είναι πολύ ενδιαφέρον να δει κανείς τους ειρμούς των οκτώ ήχων κατ’ αντιστοιχία, για να εκτιμήσει την πρωτοτυπία και ποικιλότητα των εκφράσεων των υμνογράφων. Υπάρχει για κάθε ειρμό των Ωδών … [...]
Άγιος Νεομάρτυς Νικόλαος εκ Μετσόβου
Η ηπειρωτική γη, όπως και ολόκληρη η Ελλάδα και η Βαλκανική, ανάδειξε πολλούς Νεομάρτυρες στα μαύρα χρόνια της τουρκοκρατίας. Στις τραχιές και απομονωμένες ηπειρώτικες περιοχές οι Ορθόδοξοι Έλληνες καλλιέργησαν και κράτησαν το θησαυρό της … [...]