ροδος κατασκευη ιστοσελιδων

Orthodoxy Rodos

orthodoxy rodos - hellas

  • HOME
  • ΡΟΗ ΘΕΜΑΤΩΝ
    • orthodoxia
    • pemptousia
    • proskynitis
    • saint
    • ekklisiaonline
    • orthmad
    • orthodoxia.online
    • simeiakairwn
    • xristianos
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ – NEWS
    • ENTER ΡΟΔΟΣ
    • ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
    • ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ
  • GOSSIP
  • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
  • WEB TECH
  • ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ
    • GREEK TV
    • ΔΙΑΚΟΠΕΣ
    • ΜΠΑΣΚΕΤ
You are here: Home / pemptousia / Πρεσβεία: Μία ξεχασμένη ακολουθία του ασματικού τυπικού

Πρεσβεία: Μία ξεχασμένη ακολουθία του ασματικού τυπικού

18/12/2024 - 23:51 | Filed Under: pemptousia Tagged With: ΡΟΗ

Στην ζωή και παράδοση της Εκκλησίας, μετά τον Τριαδικό Θεό τον οποίο λατρεύουμε, τιμούμε την Υπεραγία Θεοτόκο και την ομολογούμε ως Μητέρα του Θεού. «Ὁμολογοῦμεν τὴν ἁγίαν Παρθένον Θεοτόκον, διὰ τὸ τὸν Θεὸν Λόγον σαρκωθῆναι καὶ ἐνανθρωπῆσαι»[1]. Είναι το πρόσωπο που συνέβαλε ουσιωδώς στην σωτηρία του ανθρώπου, έγινε η «κλῖμαξ» που συνδέει Θεό και ανθρώπους, γι’ αυτό και κατέχει «τὰ δευτερεῖα τῆς Τριάδος»[2] και την πρώτη θέση μεταξύ των Αγίων και των Αγγέλων. «Το «Θεοτόκος» εκφράζει πληρέστατα και ερμηνεύει το θαύμα της σαρκώσεως του θείου Λόγου. Η παρθένος Μαρία εγέννησε τον Θεό, που έλαβε δούλου μορφή. Εκείνος που προήλθε από την παρθένο Μαρία είναι ο Θεός που έλαβε σάρκα, τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός. Ο Άγιος Κύριλλος, ο αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας, βάζει την Υπεραγία Θεοτόκο μαζί με την Εκκλησία. Δεν υπάρχει και δεν στέκει η Εκκλησία χωρίς την Παναγία Μητέρα του Σωτήρα Χριστού. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η Εκκλησία και η Εκκλησία είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Όταν πει κανείς το Θεοτόκος συμπεριλαμβάνει σ’ αυτό όλη την Εκκλησία, γιατί με το όνομα αυτό εκφράζεται όλο το θείο μυστήριο του προσώπου του Ιησού Χριστού»[3].
Κατά τα χρόνια της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η Εκκλησία που παροικούσε στην Κωνσταντινούπολη, κλήρος, λαός και αυτοκράτορες, βίωνε λειτουργικά αυτήν την ευλάβεια και την τιμή στο πρόσωπο της Θεοτόκου ως ζωή και εμπειρία. Με διάφορες εκκλησιαστικές ακολουθίες, όπως λιτανείες, αγρυπνίες κ.α., με την καθιέρωση εορτών και ευχαριστιακών συνάξεων[4] ή με την ανέγερση Ιερών Ναών και Μονών προς τιμήν της[5], την τιμούσε, δοξολογούσε, παρακαλούσε, ικέτευε και την ευχαριστούσε. Μάλιστα, στην αφήγηση που μας παρέχει ο Θεόδωρος Σύγκελλος, το μαφόριο της Παναγίας παρουσιάζεται ως θαυματουργό σύμβολο και η Παναγία ως προστάτιδα της Κωνσταντινούπολης[6]. Γι’ αυτό και η Βασιλεύουσα πόλις εθεωρείτο «Θεοτοκούπολις». Πρέπει να αναφερθεί και το γεγονός ότι η Θεοτόκος πολλές φορές λύτρωσε από αρρώστιες, πολιορκίες και ποικίλους κινδύνους και σκέπασε και τον λαό και την πόλη και την αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως στην υπερχιλιετή ιστορική της πορεία. Μεταξύ αυτών, η τιμή της Παναγίας εκδηλώνεται με την ιδιόρρυθμη θεομητορική ακολουθία «ψαλλομένην καθ΄ ἑκάστην Παρασκευὴν τῆς ἑβδομάδος ἑσπέρας»[7], την «Πρεσβεία».

Τι είναι η «Πρεσβεία»
Η ιστορία αυτής της παλαιάς θεομητορικής ακολουθίας ξεκινά τον 6ο αιώνα μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη. Πριν αναφερθούμε στις ιστορικές πληροφορίες και το τυπικό της «Πρεσβείας», πρέπει να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη ακολουθία δημιουργήθηκε και υπήρξε σε μία εποχή (5ος-12ος αιώνες) όπου οι ακολουθίες του νυχθημέρου στην αυτοκρατορία τελούνταν κατά δύο παράλληλα τυπικά: Το Ασματικό και το Μοναστικό. «Τὸ τυπικὸ τῶν  ἐνοριακῶν ναῶν, τὸ «κοσμικὸ» ἤ τὸ «ᾀσματικό», Ἀντιοχειανῆς προελεύσεως, ποὺ χαρακτηριζόταν καὶ ὡς «Τυπικὸ τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας» (ἐννοεῖται τῆς Ἁγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως) ἤ τῆς «Καθολικῆς Ἐκκλησίας», καὶ τὸ «Μοναστικὸ» ἤ τὸ «Μοναχικὸ Τυπικό», ὁ «Ἱεροσολυμίτης» ἤ ὁ «Ἁγιοπολίτης», τὸ Τυπικὸ τοῦ ἁγίου Σάβα μὲ τὶς στουδιτικές του ἐπεξεργασίες»[8].
Το λεγόμενο «Ασματικό Τυπικό», με σημείο αναφοράς την Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως, εφαρμοζόταν στους καθεδρικούς Ναούς, σε αντίθεση με το «Μοναστικό Τυπικό» που ίσχυε στις Μονές. Μετά την εικονομαχία (843) αλλά κυρίως μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως από τους Λατίνους (1204), με τελευταία όψιμη αναλαμπή και αναβίωσή του από τον Άγιο Συμεών Θεσσαλονίκης στην Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης τον 14ο αιώνα, το Ασματικό Τυπικό και οι ακολουθίες του «εξαλείφθηκαν» από την ζώσα λειτουργική ζωή της ενορίας και αντικαταστάθηκαν σταδιακά από τις ακολουθίες του Μοναστικού Τυπικού, όπως ισχύει μέχρι τις ημέρες μας. Το Ασματικό Τυπικό είχε δύο βασικές ακολουθίες: τον Εσπερινό και τον Όρθρο και για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή άλλες δύο: την Τριθέκτη και την Παννυχίδα. Η ακολουθία της «Πρεσβείας» θα μπορούσε να συμπεριληφθεί μέσα στο πλαίσιο των ιερών ακολουθιών του Ασματικού Τυπικού, για τους λόγους οι οποίοι θα αναπτυχθούν παρακάτω ειδικότερα.
Η «Πρεσβεία» ήταν ένα είδος ικετηρίου Παννυχίδος προς τιμήν της Υπεραγίας Θεοτόκου, που ετελείτο τις Παρασκευές όλου του έτους στην αυτοκρατορική Μονή των Βλαχερνών στην Κωνσταντινούπολη από τον 6ο μ.Χ. αιώνα και μετέπειτα. Μάλιστα, αποτελούσε το κατανυκτικότερο προσκύνημα των αυτοκρατόρων και των κατοίκων της Κωνσταντινουπόλεως[9].
Ποιος και γιατί καθιέρωσαν την «Πρεσβεία»
Το πρόσωπο που φέρεται πως καθιέρωσε την ακολουθία της Πρεσβείας ήταν ο αυτοκράτορας Μαυρίκιος (582-602) «τῷ δ΄ ἔτει» της βασιλείας του[10], το 588 μ.Χ.. Ο λόγος που ο Μαυρίκιος καθιέρωσε την τέλεση αυτής της ακολουθίας φαίνεται πως είναι «κυριώτατα καὶ πρὸ παντὸς τὸ αἴσθημα ἀπείρου πρὸς τὸ θεῖον καὶ ἰδίᾳ πρὸς τὴν Θεοτόκον εὐγνωμοσύνης ἐπὶ τῇ συχνῇ ἐνδείξει εὐμενείας πρός τε αὐτὸν καὶ πρὸς τὸ κράτος καθόλου καὶ πρὸς τὴν πρωτεύουσαν ἐν μέρει. Ἡ Θεοτόκος ἦν οὐ μόνον ἡ ἀπὸ μακροῦ χρόνου πολιοῦχος καὶ προστάτις τῆς μεγάλης πόλεως, ἀλλὰ καὶ τῶν στρατιῶν τοῦ κράτους πρόμαχος στρατηγός»[11].
Η τάξη της «Πρεσβείας»
Ο λειτουργιολόγος Miguel Arranz, στο έργο του για το Τυπικό του Σωτήρος Μεσσήνης, αναφέρει στην γαλλική γλώσσα τις εξής πληροφορίες για την ακολουθία: «Η ‘‘Πρεσβεία’’ ήταν ακολουθία προς την Θεοτόκο. Τελείται όλες τις Παρασκευές του χρόνου, συμπεριλαμβανομένης και της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και αντικαθιστά το Απόδειπνο. Είναι πιθανώς του Ασματικού Τυπικού και κωνσταντινουπολιτική, σοβαρού και εορταστικού χαρακτήρα καθώς χρησιμοποιούνταν λευκό χρώμα στα άμφια και χρήση χάλκινης καμπάνας. Αποτελείται από υπολείμματα τριών Αντιφώνων, τα οποία πλαισιώνονται από τις συναπτές και ακολουθούνται από το «Θεός Κύριος». Ο Ακάθιστος Ύμνος παρεμβάλλεται σε δύο μέρη σε παρακλητικό κανόνα μετά την Γ’ και ΣΤ’ Ωδή»[12]. Εδώ, είναι πολύ σημαντικό να υπογραμμιστούν δύο σημαντικές πληροφορίες. Η πρώτη ότι η ακολουθία είναι «πιθανώς του Ασματικού Τυπικού» και η δεύτερη ότι «αποτελείται από υπολείμματα τριών Αντιφώνων».
Η κωνσταντινουπολιτική παράδοση της «Πρεσβείας» πέρασε στην ορθόδοξη παράδοση της Ιταλίας, όπως διαφαίνεται και στα στουδιτικής παραδόσεως Τυπικά των Μονών της Μεσσήνης και του Μήλι (12ος και 13ος αιώνες), στο «Εὐχολόγιον τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας τῆς Ὑδροῦντος» (12ος αιώνας) και στο «Ὡρολόγιον» της Μονής της Κρυπτοφέρρης (18ος αιώνας).
Ακάθιστος Ύμνος και Πρεσβεία
Ο Ακάθιστος Ύμνος ήταν συνδεδεμένος με την τιμή της Θεοτόκου των Βλαχερνών. «Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος ἀποτελεῖ τὴν βάσιν καὶ τὸ κυριώτερον μέρος» της Πρεσβείας, «ἡ ὁποία συχνὰ ἐτελεῖτο εἰς τὸν ἐν Βλαχέρναις ναὸν τῆς Θεοτόκου πρὸς εὐχαριστίαν Αὐτῆς ἀπὸ τοῦ ἔτους 600»[13]. Ο αείμνηστος λειτουργιολόγος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Ιωάννης Φουντούλης σε κείμενό του για τον Ακάθιστο Ύμνο αναφέρει τα εξής: «Στα μοναστήρια, αλλά και στη σημερινή ενοριακή πράξη και παλαιότερα κατά τα διάφορα Τυπικά, έχουμε και άλλα λειτουργικά πλαίσια για την ψαλμωδία του Ακαθίστου ύμνου: την ακολουθία του Όρθρου, του Εσπερινού, της Παννυχίδος ή μιας ιδιόρρυθμης θεομητορικής κωνσταντινουπολιτικής ακολουθίας, τη ‘‘Πρεσβεία’’. Σ’ όλες αυτές τις περιπτώσεις σ’ ένα ορισμένο σημείο της κοινής ακολουθίας γίνεται μια παρεμβολή. Ψάλλεται ο κανών της Θεοτόκου και ολόκληρο ή τμηματικά το κοντάκιο και οι οίκοι του Ακάθιστου»[14].
Επίλογος
Ευχαριστώ την Υπεραγία Θεοτόκο που με αξίωσε και «μου άνοιξε τον δρόμο και τα μάτια» για την μελέτη και έρευνα που αφορά αυτή την ξεχασμένη ιερά ακολουθία της «Πρεσβείας». Αυτή η μελέτη και έρευνα πήρε «σάρκα και οστά», όταν έγινε μεταπτυχιακή εργασία υπό την πατρική και ακαδημαϊκή καθοδήγηση και στήριξη του επιβλέποντα λειτουργιολόγου Καθηγητή του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού Α.Π.Θ. Αρχιμανδρίτη π. Νικοδήμου Σκρέττα-Πλεξίδα και υπό την σοφή και πεπνυμένη συμβολή των λειτουργιολόγων Καθηγητών της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Πρωτοπρεσβυτέρου π. Χρυσοστόμου Νάσση και κ. Παναγιώτη Σκαλτσή. Ωστόσο, αυτή η μεταπτυχιακή εργασία ολοκληρώθηκε, όταν οι εκδόσεις «Ζήτρος», τις οποίες και ολοθέρμως ευχαριστώ, με εξαιρετικό ενδιαφέρον «αγκάλιασαν» το θέμα και προχώρησαν στην έκδοσή της. Ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο (του 2024) η εργασία έχει εκδοθεί και «περιμένει» τους ενδιαφερόμενους να την αποκτήσουν, να εντρυφήσουν και να την μελετήσουν!
Στο πρώτο κεφάλαιο του νεοεκδοθέντος βιβλίου «Η ακολουθία της Πρεσβείας κατά τις ιστορικές και λειτουργικές πηγές», το οποίο τιτλοφορείται ως «Ιστορικές πληροφορίες για την Ακολουθία της Πρεσβείας», εκτίθενται οι συγκεντρωμένες ιστορικές μαρτυρίες και πηγές σχετικά με την γένεση, την ανάπτυξη, την ιστορία, τους λόγους καθιέρωσης της Πρεσβείας, τον τόπο που ετελείτο αλλά και τις διαφορετικές ονομασίες που είχε η ακολουθία, καθώς και γεγονότα και έθιμα που σχετίζονται μ’ αυτήν, όπως το «σύνηθες θαύμα» και διάφορες άλλες ιστορικές θαυματουργικές επεμβάσεις της Θεοτόκου. Το δεύτερο κεφάλαιο, με τίτλο «Λειτουργικές πληροφορίες για την Ακολουθία της Πρεσβείας», αναφέρεται σε παλαιά λειτουργικά τυπικά και χειρόγραφα που διασώζουν την ακολουθία, την τάξη, το τυπικό της αλλά και την σχέση που είχε με τον Ακάθιστο Ύμνο. Και στο τρίτο κεφάλαιο επιχειρείται η «Θεολογική ανάλυση και αποκατάσταση της ακολουθίας της Πρεσβείας» σύμφωνα με τα τυπικά και τα χειρόγραφα που την διασώζουν αλλά και μία θεολογική και ιστορική ανάλυση κάθε τμήματος της ακολουθίας.
Τέλος, δεν θα ήταν υπερβολή εάν λέγαμε πως κάθε Παρασκευή βράδυ η Κωνσταντινούπολη «αφιερωνόταν» στην Θεοτόκο! Η ακολουθία της «Πρεσβείας» αποτέλεσε για την περίοδο της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, από τον 6ο έως τον 12ο αιώνα, την πιο μεγαλειώδη λειτουργική έκφραση τιμής και ευχαριστίας της Κωνσταντινουπόλεως προς την Υπεραγία Θεοτόκο! Όποιος την μελετήσει παρατηρεί ότι είναι μία ακολουθία που κατηχεί το Σώμα της Εκκλησίας, το μυσταγωγεί με την ευχή, το κατανύσσει με τα τροπάρια, του μαθαίνει να επικαλείται «ὀρθοδόξως» και «ἐξαιρέτως τῆς Παναγίας, ἀχράντου, ὑπερευλογημένης, ἐνδόξου δεσποίνης ἡμῶν, Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας» και το γλυκαίνει πνευματικά με την συνεχή μητρική επίκληση στην Παρθενομήτορα, ώστε «ἐν ἑνὶ στόματι καὶ μιᾷ καρδίᾳ» να επικαλείται θερμώς την πρεσβεία Της και να αναπέμπει δόξα και ευχαριστία στον εν Τριάδι Θεό.
Υποσημειώσεις:
[1] Ἔκθεσις πίστεως τῶν Διαλλαγῶν, PG 77, 176D.
[2] Ανδρέας Κρήτης, προσόμοιον γ΄ τοῦ Κανόνος τῆς ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς τοῦ πλ. α΄ ἤχου, Θεοτοκάριον, εκδ. Το Περιβόλι της Παναγίας, σελ. 202.
[3] Διονύσιος Ψαριανός, Επίσκοπος Σερβίων και Κοζάνης, Ο Λόγος του Θεού, α΄ εκδ. Αποστολική Διακονία, 2007, ομιλία «Στην εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου», σελ. 287.
[4] Π.χ. 2 Ιουλίου: Η κατάθεση της τιμίας Εσθήτος της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Μονή των Βλαχερνών, 31 Αυγούστου: Η κατάθεση της τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου στον Ναό των Χαλκοπρατείων.
[5] 120 περίπου Ναοί και Μονές προς τιμήν της Θεοτόκου. Μεταξύ αυτών Παναγία Βλαχερνών, Χαλκοπρατείων, Φάρου, Θεοσκεπάστου, Παυσολύπης, Γοργοεπηκόου, Παναχράντου, Ευεργέτιδος, Κεχαριτωμένης, Μανδύλου, Φόρου, Οδηγήτρια, Παμμακάριστος, Μουχλιώτισσα, Περίβλεπτος κ.α.
[6] Maas P. and Trypanis C.A., Sancti Romani Melodi Cantica: Cantica Genuina, Oxford 1963, επανεκτύπωση 1997, σελ. 280. Cameron A., «Η πρώιμη λατρεία της Παναγίας», στο Βασιλάκη Μ. (επιμ.), Μήτηρ Θεού: Απεικονίσεις της Παναγίας στην Βυζαντινή τέχνη, Αθήνα 2000, σελ.13.
[7] A. Strittmatter, Liturgical Latinisms in a Twelfth-Century Greek Euchology. (Ottob. gr. 344), στο Miscellanea Giovanni Mercati, vol. III: .teratura e storia bizantina, Città del Vaticano 1946, σελ. 41.
[8] Ιωάννης Φουντούλης, Τελετουργικά Θέματα, εκδ. Αποστολικής Διακονίας Εκκλησίας Ελλάδος, β΄ εκδ., Αθήνα 2009, σελ. 12.
[9] Μ. Μηνδρινός, Η εύρεσις της Τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου στη Σαντορίνη, Σαντορίνη 1998.
[10] Georgius Cedenus, Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae, εκδ. I. Bekker, 1838, Τοmus Prior, σελ. 694.
[11] Αδ. Διαμαντόπουλος, Ἡ περὶ Ἀκαθίστου ἀλήθεια, 1914, σελ. 8.
[12] Miguel Arranz, Le Typicon du monastère du Saint-Sauveur à Messine, Codex Messinensis Gr. 115, A.D. 1131. [Orientalia Christiana Analecta 185], εκδ. Pontificium Institutum Orientalium Studiorum, Roma 1969, σελ. 428.
[13] Π. Σταματάκης, Εκκλησιαστική βυζαντινή υμνογραφία και αναλυτική ερμηνεία του Ακαθίστου Ύμνου, β΄ εκδ., Αθήνα 1940, σελ. 38.
[14] Ι. Φουντούλης, «Οι Χαιρετισμοί της Παναγίας» [Λειτουργικά Θέματα Ε΄], Θεσσαλονίκη 1986, σελ. 26.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Άγιος Νέστορας (27 Οκτωβρίου): Ο προστάτης των αθλητών – Το θαύμα στο εκκλησάκι που βρίσκεται σήμερα το Καυτατζόγλειο στάδιο

Ἀθλητὴς εὐσεβείας ἀκαταγώνιστος, ὡς κοινωνὸς καὶ συνήθης τοῦ Δημητρίου ὀφθεῖς, ἠγωνίσω ἀνδρικῶς Νέστωρ μακάριε, τὴ θεϊκὴ γὰρ ἀρωγή, τὸν Λυαῖον καθελῶν, ὡς ἄμωμον ἱερεῖον, σφαγιασθεὶς προσηνέχθης, τῷ Ἀθλοθέτῃ καὶ Θεῶ ἠμῶν. Άγιος … [...]

Άγιος Ανδρέας – 30 Νοεμβρίου: Ο Πρωτόκλητος Απόστολος

Ο Ανδρέας καταγόταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας και ήταν γιος του αλιέα Ιωνά. Ακολούθησε το επάγγελμα του πατέρα του, όπως και ο αδελφός του Πέτρος, έχοντας ως επίκεντρο των δραστηριοτήτων του τη δυτική όχθη της λίμνης Τιβεριάδας … [...]

Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος: Μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας στις 30 Νοεμβρίου

Άγιος Ανδρεάς: Όπως μας διηγείται ο ίδιος ο Ιωάννης ο ευαγγελιστής και απόστολος (Ιω. 1, 35-43), ο Ανδρέας και ο Ιωάννης εκτός από φίλοι και συνέταιροι ήταν και μαθητές του Προδρόμου. Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος: Μεγάλη γιορτή της … [...]

Όσιος Δημήτριος ο Νέος: Mεγάλη γιορτή σήμερα 27 Οκτωβρίου

Όσιος Δημήτριος ο Νέος: Γεννήθηκε στο χωριό Μπασαραμπόβ, που απέχει από τον Δούναβη 20 χιλιόμετρα, και βρίσκεται στο έδαφος της Βουλγαρίας. Έζησε τον 13ο αιώνα μ.Χ. στην περίοδο της βασιλείας των Πέτρου και Ιωάννου Ασάν. Επειδή προερχόταν … [...]

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΟΙ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ- AΓΙΟΣ ΝΕΣΤΩΡ

Εορτολόγιο-Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 27 Οκτωβρίου: Σήμερα η εκκλησία μας εκτός από τον Άγιο Νέστωρα γιορτάζει και τις Αγίες Καπετωλίνα και Ερωτηΐδα. Εορτολόγιο-Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 27 Οκτωβρίου: Νέστορας, Νέστωρ, Νεστορία Κτείνουσι … [...]

Άγιος Ανδρέας γιορτή στις 30 Νοεμβρίου: Το λείψανο του Αγίου

Άγιος Ανδρέας: Ψαράς στο επάγγελμα ήταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας. Ο Ανδρέας (μαζί με τον Ιωάννη τον ευαγγελιστή) υπήρξαν στην αρχή μαθητές του Ιωάννου του Προδρόμου. Κάποια μέρα μάλιστα, που βρισκόντουσαν στις όχθες του Ιορδάνη κι ο … [...]

Άγιος Ανδρέας: Τι γιορτάζει η εκκλησία μας στις 30 Νοεμβρίου

Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος. Ο Ανδρέας ήταν αδελφός του Αποστόλου Πέτρου, οι οποίοι είχαν πατέρα τον Ιωνά. Από νωρίς μπήκαν στην ομάδα του Ιωάννου Προδρόμου, όπου βρήκαν τις θρησκευτικές αλήθειες που αναζητούσαν. Άγιος Ανδρέας: Τι γιορτάζει … [...]

Άγιος Νέστωρ: Mεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας σήμερα 27 Οκτωβρίου

Άγιος Νέστωρ: Μάρτυρας της Χριστιανοσύνης από τη Θεσσαλονίκη. Έζησε κατά τους χρόνους του Ρωμαίου αυτοκράτορα Μαξιμιανού (286-304) και ήταν φίλος του μεγαλομάρτυρα Αγίου Δημητρίου. Η μνήμη του τιμάται στις 27 Οκτωβρίου. Άγιος Νέστωρ: Mεγάλη … [...]

Αγία Σκέπη Live: Γράψτε ονόματα στην Εκκλησία Online μέσω της φόρμας – Δοξολογία επί του ΟΧΙ 28η Οκτωβρίου 2025 Ζωντανά

ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Live - ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΟΧΙ Live - ΑΓΙΑ ΣΚΕΠΗ Live: Ιερός Ναός Αγίου Βησσαρίωνος της ενορίας Αγίου Νικολάου Πύλης Τρικάλων - Τρίτη 28η Οκτωβρίου 2025 Ζωντανά. Εκκλησία Live - Θεία Λειτουργία Αγίας Σκέπης της Παναγίας Ζωντανά. Όρθρος … [...]

Εὐαγγέλιο τῆς ἡμέρας 27/10/2025

ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤ’ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ ΛΟΥΚΑἘκ τοῦ κατὰ Λουκᾶν10: 22-24 Εἶπεν ὁ Κύριος· Πάντα μοι παρεδόθη ὑπὸ τοῦ πατρός μου· καὶ οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τίς ἐστιν ὁ υἱὸς, εἰ μὴ ὁ πατήρ, καὶ τίς ἐστιν ὁ πατὴρ, εἰ μὴ ὁ υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ υἱὸς ἀποκαλύψαι. … [...]

24 hr ΡΟΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Ορθόδοξη Ελλάδα ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ SITE ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Follow us – Contact
enter@rodos-island.grprosfores



Φιλικά site











live tv
  • Απόλλων Καλυθιών-Δόξα Βύρωνα 0-0 (Video)
  • Εντυπωσιακή πρεμιέρα για τους Πάνθηρες
  • Ολοκληρώθηκε η φάση των ομίλων στο XenakisCup 2025
  • Έμειναν στον…άσο Αστέρας και Ορφέας!
  • Σούπερ πρεμιέρα για τον Διγενή!
  • Ιγμορίτιδα: Πώς να αναγνωρίσετε τα συμπτώματα και να την αντιμετωπίσετε σωστά
  • SuperAgers: Το μυστικό πίσω από την εξαιρετική μνήμη στα 80+
  • Ελιές κάθε μέρα: Πόσες χρειάζεστε για δυνατή καρδιά, καλή υγεία και προστασία από τον καρκίνο
  • Μην τα υποβαθμίζετε: Τα κρυφά σημάδια της Σκλήρυνσης κατά Πλάκας που χρειάζεται να γνωρίζετε
  • Πότε η απώλεια δοντιών αυξάνει τις πιθανότητες για σοβαρά προβλήματα υγείας και αιφνίδιο θάνατο
  • Νέο ερευνητικό project με στόχο τη χαρτογράφηση της «έκτης αίσθησης» του σώματος μας
  • Η NASA ίσως «αγγίξει» για πρώτη φορά έναν διαστρικό κομήτη με το Europa Clipper!
  • Το Sonic Rumble κυκλοφορεί στις 5 Νοεμβρίου
  • Η βιταμίνη που ίσως είναι το κλειδί για πιο αργή γήρανση
  • Streamer κάνει τις μάχες του Red Dead Redemption 2 να θυμίζουν Mortal Kombat! (video)
  • ΕΠΣ Σάμου: Α΄ Κατηγορία – 3η αγωνιστική Αποτελέσματα- Βαθμολογία
  • Διακρίσεις Αετού Λέσβου στο 10ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα KungFu
  • Κ. Καΐσερλης: Πολλά και διάφορα αυτής της βδομάδας, έτσι για να περνά η ώρα των χαχόλων
  • Στο επίκεντρο οι αλλαγές σε βαθμούς και ΑΣΣΥ – Συνάντηση ΕΣΠΕΕΛΕΣ με τη βουλευτή του ΚΚΕ Μ. Κομνηνάκα
  • Τραγωδία στα Χανιά: Νεκρός 29χρονος στους Αγίους Αποστόλους – Βρέθηκε κρεμασμένος σε δέντρο | Σοκ στη γιορτή καστάνου στο Έλος – Έπεσαν πυροβολισμοί, ένας τραυματίας
  • Εθελοντική αιμοδοσία στο Σκόπελο
  • «In Love»: Η νέα ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ με συμπρωταγωνίστρια την Ανέτ Μπένινγκ
  • Νίκος Κουρής: «Για χρόνια έλεγα ψέματα στον εαυτό μου – Η παιδική ηλικία είναι ανίατη»
  • Άρχισαν τα γυρίσματα του «I Play Rocky» – Εκπληκτική ομοιότητα του πρωταγωνιστή με τον νεαρό Σταλόνε
  • Άκης Σακελλαρίου: Είναι μια δουλειά που πρέπει να αποδεικνύουμε κάθε φορά την αξία μας
  • Αλεξάνδρα Νίκα: Ο μικρός Βασίλης μεγάλωσε – Τα πρώτα του μαθήματα στο baby swimming!
  • Facebook
  • RSS
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube
car rental - web builder - mediterranean info
tags

Orthodoxy.rodos-island.gr © 2025 · Ορθοδοξία - Ρόδος - Ελλάδα - Πατρίδα - Θρησκεία - Ελλήνων - Άγιο Όρος - Μοναστήρια - Εκκλησίες - Μονές - Ιερά Προσκυνήματα - Λόγοι Αγίων - Θαύματα - Εορτές - Άγιοι Τόποι - Γέροντες - Πνευματικοί - Ιερείς - Μοναχοί - Γραφές - Προφητείες - Ευαγγέλια - Θεός - Χριστός - Άγιο Πνεύμα - Παναγία Υπεραγία Θεοτόκος